Der er mange grunde til, at du løbende bør fokusere på optimering af din hjemmeside. I en konstant omskiftelig verden, som onlineuniverset er, er det vigtigt, at du hele tiden holder dig opdateret på, hvad der rører sig. Grunden til at dykke ned i optimering af hjemmeside kan være mange, og i den forbindelse spiller SEO en stor rolle.
Men hvad er dét? SEO kan for mange virke lidt langhåret. Derfor anbefaler jeg, at du læser min kollega Ieva’s blogindlæg om hvorfor du bør investere i SEO, hvis du gerne vil være endnu skarpere på dette, inden du forholder dig til denne del af optimering af din hjemmeside.
Google udsender løbende nye opdateringer af deres guidelines, algoritmer og lignende, som du bør forholde dig til, hvis du driver en online forretning, hvor ét af dine kilder til salg eller leads blandt andet sker gennem Google. Via indeksering er alle dine relevante sider synlige for crawlers. For at bidrage til den bedst mulige rangering i Google, er det derfor vigtigt, at disse sider er så optimale som muligt – for brugerne og crawleren.
Jeg vil i dette blogindlæg komme med nogle gode bud på, hvordan du bl.a. får en SEO venlig hjemmeside, hvordan du skaber en god brugervenlighed (UX), og hvad der ellers hører sig til, når man tænker på optimering af hjemmesider.
Tips til en SEO venlig hjemmeside
En vigtig ting at have fokus på, er at have en søgemaskineoptimeret hjemmeside. Kort fortalt vil en SEO venlig hjemmeside hjælpe til, at din hjemmeside klarer sig bedre i søgeresultaterne på Google, og rangerer så langt fremme i søgeresultaterne som muligt.
Derudover hjælper en søgemaskineoptimeret hjemmeside også med at højne kvaliteten af dine Google Ads annoncer, samt sænke klikprisen på disse, via gode, relevante og optimerede landingssider.
Arbejder du derudover med Facebook annoncering, vil kvaliteten af dine landingssider, samt den generelle tekniske kvalitet af dit website, hjælpe dig til at klare dig bedre her også.
Men hvad skal der til, for at få en SEO venlig hjemmeside?
Indeksering
Har du netop lanceret en ny hjemmeside, eller skal du til det, er det vigtigt, at du får fortalt Google dette. Hvis Google ikke indekserer dit website, er du så godt som usynlig. Du vil ikke dukke op på nogen former for søgninger i Googles søgeresultater, og du vil ikke få noget organisk trafik eller lignende ind.
Det er kritisk – og derfor skal der være styr på dette fra starten. Er der ikke det, skal det opdages så tidligt som muligt, så du sikrer dig, at potentielle kunder kan finde dig på relevante søgninger. Der findes forskellige måder, hvorpå du kan tjekke, om Google indekserer din hjemmeside. Nogle af dem vil jeg komme ind på herunder.
Tjek om dit website er indekseret i Google
Lav en site search
En nem og hurtig måde at tjekke, om din side er indekseret af Google, er via en site search. I Googles søgefelt taster du site:ditdomæne.dk (fx site:wemarket.dk). Er dit website indekseret, skulle du nu gerne i søgeresultaterne se resultater fra din hjemmeside. Kommer dine sider frem i site search, men ikke på side 1 i Google, er det selve dit SEO-arbejde med søgeord, indhold osv., som du skal have optimeret.
Kommer der derimod ingen resultater ud af din site search, eller måske blot alt for få, er der formentligt noget teknisk galt. Du kan via Google Search Console tjekke, om dine sider bliver indekseret, eller om der er identificeret problemer. Du kan også her indsende et sitemap, der nudger Google til at få øjnene op for dit site.
Du kan ikke altid regne med at finde en direkte årsag til indekseringsproblemet i Google Search Console. Dog er der en række ting, du selv kan tjekke.
Tjek for noindex
Hvis du har fundet ud af, at dit website ikke indekseres, er det godt at starte med at tjekke om hele dit website, ved et uheld, er sat til “noindex”. Noindex er en lille kode, man kan indsætte på hele websitet (eller enkelte undersider), der fortæller Google, at de ikke må medtage disse i deres indeks. Det kan være en god ting på sider med personfølsomt indhold eller på interne sider (fx intranet for virksomheder, forhandlersider og lignende), men ikke på hele websitet.
Har du et WordPress website, kan du under ‘Indstillinger → Læsning’ tjekke, om der er vinget af i “Bed søgemaskiner om ikke at indeksere dette websted”. Er der det, skal du skyndes dig at fjerne dette.
Noindex kan også være indsat direkte i koden. Dette kan du undersøge ved at kigge direkte i koden bag hjemmesiden, og søge “noindex” frem via søgefunktionen. Det er nemt – selv hvis du ikke er vant til at arbejde med kode.
Fjern crawl blokeringer i Robots.txt filen
Udover noindex findes der også potentielle crawl blokeringer i den såkaldte robots.txt fil. For at tjekke om du har en robots.txt fil, og om der er noget der blokerer heri, skal du gå til ditdomæne.dk/robots.txt – eksempel https://wemarket.dk/robots.txt. I denne fil skal du kigge efter følgende:
Finder du en af disse varianter i din robots.txt fil, betyder det i begge tilfælde, at Google ikke har lov til at crawle (læse) nogen af siderne på dit website. Dette løser du – helt simpelt – ved at fjerne disse fra din fil.
Har du mistanke om, at der kunne være sat ‘disallow’ på blot en enkelt landingsside, kan du i Google Search Console, taste URL’en ind i “Undersøgelse af webadresse” og få svar på dette.
Indsend et sitemap via Google Search Console
Google Search Console er et nærmest uundværligt værktøj, hvis du arbejder med SEO – og så er det gratis! Vil du gerne forsøge, at nudge Google til at crawle og indeksere dit website, kan du gøre dette ved at uploade et sitemap under “Indeks → sitemaps” i Google Search Console.
I nogle CMS systemer generes der automatisk et dynamisk XML sitemap, mens du i andre tilfælde selv skal skabe et af andre veje. Du kan med fordel få hjælp til denne del, så du sikrer dig, at sitemappet genereres korrekt, indeholder de korrekte informationer, og automatisk selv opdateres, når du tilføjer og fjerner varer eller kategorier.
Mobilvenlighed
I langt de fleste tilfælde kommer størstedelen af trafikken til en hjemmeside, fra mobile enheder. Derudover kører Google efter ”Mobile First” princippet, når de indekserer hjemmesider. Det vil sige, at det er mobilversionen af din hjemmeside, de gemmer i deres index, og det er derfor også denne version dine rangeringer med mere, skabes på baggrund af.
Har du ikke styr på mobilvenlighed, risikerer du, at din side ikke bliver indekseret af Google, da sider, som er mobile, vil blive indekseret først. Når du arbejder med optimering af hjemmesider, er det derfor vigtigt, at du altid tjekker mobilversionen af dit website – så du er sikker på, at folk fra mobile enheder kan benytte det problem- og frustrationsfrit. På denne måde nedbringer du også chancen for, at folk ”bouncer”, altså forlader siden nærmest med det samme, de er kommet ind.
I forbindelse med mobilvenlighed er det vores klare anbefaling, at du benytter dig af et responsivt hjemmesidedesign. Det betyder, at designet selv tilpasser sig forskellige skærmstørrelser, og du slipper derfor for at skulle vedligeholde flere forskellige versioner af din hjemmeside.
Hastighedsoptimering
Om din side loader langsomt, kan være svært at svare entydigt på, da det blandt andet afhænger af internethastighed, enheden man tilgår siden fra, samt om man tidligere har besøgt pågældende side. Én ting er dog helt sikkert: Arbejder du med optimering af din hjemmeside til Google, skal du sikre dig, at den loader hurtigt. Idéelt set bør din side loade indenfor 3 sekunder – medmindre du driver en webshop, for her er anbefalingen 2 sekunder. Dog gør det absolut ingenting, hvis dit website loader på højst 1 sekund, da det giver brugeren en god og hurtig oplevelse, der mindsker chancen for, at de forlader siden hurtigt igen. En langsom side irriterer brugeren, og brugervenlighed er en kæmpe faktor for Google, når de rangerer hjemmesider.
Mange ting spiller ind ift. hastighedsoptimering, men selv helt små ting, kan have en kæmpe indflydelse på den samlede loadtid, som dit site har. Nogle ting, der har indflydelse på dette, er bl.a. den mængde af data, der skal indlæses – altså, hvor meget dit site ”fylder”. Måden hvorpå koden, din hjemmeside er skabt ud fra, er opbygget, har også en betydning. Derfor skal man i de fleste tilfælde kigge på at reducere størrelsen af bl.a. billeder, videoer og lignende, samt få sin udvikler til at optimere koden så meget som muligt.
Bruger du WordPress/Woocommerce, har mængden af plugins, samt det tema du har installeret også noget at sige. Nogle plugins vil sænke hastigheden på dit website, mens nogle temaer indeholder en masse overflødig kode.
Du kan skabe dig et overblik over din hjemmesides hastighed via et tool som fx Page Speed Insights. Dog skal du være opmærksom på, at det ikke er selve den score din hjemmeside får, du skal hænge dig for meget i. Det er mere de potentielle optimeringsmuligheder, der måtte dukke frem, som du eller din udvikler skal forholde sig til.
Brugeroplevelse (UX)
Endnu et led i at skabe en SEO venlig hjemmeside handler om brugeroplevelse, eller UX som det også kaldes. Her er fokus på den samlede oplevelse brugeren får af dit website. Et godt førstehåndsindtryk er ligeså vigtigt online, som det er i virkeligheden. Det er på baggrund af denne, at brugeren enten fortsætter sin købsrejse, eller tager beslutningen om blot hurtigt at forlade websitet igen.
UX dækker alt fra det visuelle aspekt af din hjemmeside, til hastighed, troværdighed og meget mere. Oplevelsen i sin helhed, når man besøger din hjemmeside, skal være god. Det skal være let for brugeren at finde dét, de søger, eller dét, du ønsker de skal finde. Siden skal loade hurtigt, alle elementer skal virke, og generelt skal der være så få forstyrrelser som muligt. Jo mindre frustreret brugeren bliver, jo større chance er der for, de bliver længere på siden.
Hvad der er vigtigst for UX på netop din hjemmeside, afhænger meget af dens formål. For nogle hjemmesider er det visuelle vigtigst – hvordan websitet er designet, hvilke visuelle elementer, der bruges (video, billeder, animationer m.m.). For andre er enkelthed og tilgængelighed det absolut vigtigste – find dét, der er vigtigst, nemt og hurtigt. Når du arbejder med UX, og en SEO venlig hjemmeside generelt, skal du derfor altid have din målgruppe for øje – for det er jo dém, der skal synes din hjemmeside er god og nem at navigere rundt i.
Konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering handler om at optimere ens website til at få brugeren til at foretage en ønsket handling. For de fleste B2C webshops handler det fx om køb og tilmelding til nyhedsbreve. For B2B websites er det typisk opkald eller udfyldning af kontaktformular, der er vigtigt.
Det er dog vigtigt at nævne, at det er helt naturligt, at en stor del af dem, der besøger dit website, ikke konverterer – altså foretager den ønskede handling. Det gør det dog blot endnu vigtigere at arbejde netop med konverteringsoptimering, for at gøre det endnu lettere og mere attraktivt for brugerne at føre konverteringen til måls.
Helt små ting som at ændre farve på en vigtig knap, flere Call To Actions på siderne, et velplaceret telefonnummer og lignede, kan være med til at øge konverteringsraten betydeligt. Man kan nemt selv stirre sig blind på sit eget website og føle, at det hele giver mening. Derfor kan det være en god idé at få et par brugere, der ikke tidligere har besøgt sitet, til at se på det ”med nye øjne”. Det kan være et yderst værdifuldt led i konverteringsoptimering.
Indholdsoptimering
En stor og vigtig faktor Google vægter højt, når de rangerer hjemmesider, er indhold. De forsøger hele tiden at levere det bedst mulige indhold til deres brugere. Derfor er der to helt store fordele ved indholdsoptimering: Du giver brugeren en god oplevelse, via relevant indhold, der matcher, hvad de søger. Når brugerne er glade, er Google glad, og når Google er glad, rangerer de siden bedre. Indhold skal være kvalitativt – men hvordan bliver det det?
Det absolut vigtigste, når det kommer til indhold er, at det skal være relevant – altså matche netop den søgeintention brugeren har. Kvaliteten af indholdet har også stor betydning, og generelt er indhold og autoriteten bag de, der publicerer indholdet, noget Google har mere og mere fokus på i deres algoritmeopdateringer.
For at skabe et overblik over dit indhold, og hvad intentionen er bag hver enkelt, kan du med fordel lave en søgeordsanalyse. Det vil give et konkret billede af, hvilket indhold du pt. har, hvilke(t) søgeord det dækker, og hvilken landingsside der er tale om. På samme tid giver det også et overblik over indhold og søgeintentioner, der er relevante, men som du pt. ikke dækker.
Opsummering
Optimering af hjemmeside dækker over mange forskellige områder og indsatser. Hvad end dit fokus ligger på en SEO venlig hjemmeside, høj brugervenlighed eller de mere tekniske aspekter som hastighedsoptimering – så er det hele nødvendigt for, at opnå de bedst mulige resultater.
Google opdaterer løbende deres algoritme, som er dén, de blandt andet rangerer websites ud fra i deres søgemaskine. Derudover vægter Google brugervenlighed rigtig højt, da deres største mission er at vise brugerne de bedste resultater ift. søgeintentionen. Derfor er optimering af hjemmeside, herunder især UX, endnu mere vigtigt.
Har du brug for hjælp til optimering af din hjemmeside? Vores SEO team står klar til at lave en gennemgang af dit site, der munder ud i konkrete optimeringsmuligheder, der vil skabe bedre brugeroplevelse, og i sidste ende flere konverteringer.