Markedsføring på Instagram har længe været lidt som at spille dart med bind for øjnene – man ved, man rammer noget, men ikke helt hvad. Som annoncør har man før blot kunnet tjekke, hvor mange personer, der har set forskellige opslag, og hvor mange likes og kommentarer de har fået. Det har Instagram Indblik lavet om på.
Som jeg før har nævnt, stormer Instagram virkelig derudaf, og udviklingen på platformen går hurtigere end hurtigt. Det er også kommet os annoncører til gode. Nu har du nemlig fået Instagram Indblik direkte in-APP på din telefon.
Måske du allerede kender til Facebook Indblik? Værktøjet på Instagram er næsten identisk. I dette blogindlæg vil jeg kort forklare, hvilken data du kan få ud af Instagram Indblik, og hvad du kan bruge den til.
Instagram Indblik
Først er det vigtigt lige at nævne, at du, for at få adgang til den data Instagram Indblik indeholder, er nødt til at have en virksomhedsprofil. Hvis du endnu ikke har konverteret til en virksomhedsprofil, kan du læse, hvordan du gør lige her. Derudover er det et krav, at du som minimum har 100 følgere, da Instagram ellers ikke kan trække nok data.
Nå, lad os komme til sagen. Hver eller hver anden dag bestræber du dig på at smide lækre billeder og fedt video-materiale på din Instagram profil, men du føler lidt, du gør det i blinde. For hvem rammer du egentlig med dine opslag? Er de overhovedet en del af din målgruppe, og skaber al din aktivitet på Instagram trafik til dit website? Med Instagram Indblik behøver du ikke længere satse på, at det du gør, er det rigtige. Nedenunder ser du en oversigt over de informationer, Instagram Indblik giver dig mulighed for at dykke ned i:
Hvad kan Instagram Indblik hjælpe dig med?
Med hjælp fra den data Instagram Indblik leverer kan du altså se, hvor mange gange dine opslag er blevet vist. Du kan se, hvor mange unikke Instagram-profiler, der har set flere af dine opslag. Udover dette kan du også se, hvor mange gange din profil er blevet set, og hvor mange der har benyttet sig af linket til dit website.
Det stopper dog ikke her. Med Instagram Indblik kan du nu også se, hvem du rammer med dine opslag. Du kan finde ud af, hvor henne de bor, deres alder, og hvilket køn de har. Den data kan du bruge til at tilpasse dine kampagner på platformen.
Et eksempel:
Hvis du er en restaurant i Aalborg, og dit mål med din tilstedeværelse på Instagram er at få flere besøgende, er det en god ide at gå ind og se, hvor i landet dine følgere er lokaliseret. Hvis de, der eksponeres for dine opslag, alle sammen bor i København eller Sønderborg og er mellem 15-17 år gamle, er der ikke de store chancer for, de spontant kommer forbi til aftensmad. Her vil det være en god ide at målrette nogle lead-annoncer mod den rette aldersgruppe i området Nordjylland og dermed få flere potentielle kunder fra lokalområdet til at følge dig.
Med Instagram Indblik kan du også se, hvornår flest af dine følgere er online i løbet af dagen, og hvilken dag på ugen dine følgere er mest aktive.
Det kan du bruge i forbindelse med timingen af dine opslag. Hvis dine følgere generelt er mest online i tidsrummet 15-16, vil det være fordelagtigt for dig at lave dine opslag i dette tidsrum, da de i så fald vil blive set af flere. Kan du se, at dine følgere er mest online lørdag formiddag, er det måske her, ugens vigtigste opslag skal laves.
Sådan tilgår du dit Instagram Indblik trin for trin
1. Log på din profil og gå væk fra startfeedet og ind på din egen profil.
2. Oppe i menubaren øverst oppe skal du trykke på diagrammet:
3. Herfra kommer du ind i Indblik, hvor du kan gå på opdagelse i den data, Instagram har indsamlet om dine følgere.
Rigtig god fornøjelse!
Få et oversigt over Instagrams opdateringer her og bliv klogere på Instagrams algoritme her.