Skrevet af: Jesper Mikkelsen
13. januar 2017

Opkaldssporing fra Adwords med Google Viderestillingsnummer

Med opkaldssporing aktiveret på dine Adwords annoncer får du en ekstra dimension, når du skal vurdere hvordan annoncerne klarer sig indbyrdes. I dette blogindlæg lærer du både at sætte det op selv, og ikke mindst hvad det kan bruges til.

Opkaldssporing på Adwords annoncer er de opkald du får, når brugerne klikker direkte fra en Adwords annoncer og ringer til din virksomhed.

Eksempel på opkaldssporing i Adwords annoncer

Sådan kan det se ud fra en smartphone, når opkaldsudvidelser er aktiveret

Vidste du ikke, at du har mulighed for at tilføje “opkaldsudvidelser” til dine Adwords annoncer, kan du lære mere om opkaldsudvidelse og andre annonceudvidelser i Adwords her.

Mange kender muligheden for opkaldsudvidelser, men hvad de færreste endnu har opdaget er, at Google for nogle måneder siden åbnede op for muligheden for opkaldssporing fra Adwords annoncer i Danmark.

Det er heldigvis nemt at aktivere opkaldssporing fra dine Adwords annoncer, og på den måde måle effekten af din annoncering bedre end du gør i dag.

Følg blot nedenstående guide, og du er i gang i løbet af få minutter med at få sporet hvor mange der klikker direkte på en Adwords annonce og ringer til din virksomhed.

Sådan aktiverer du opkaldssporing fra Adwords annoncer

  1. I Adwords interfacet vælger du fanen “Annonceudvidelser”
  2. Herefter vælger du “Vis: Opkaldsudvidelser”
  3. Har du endnu ikke aktiveret opkaldsudvidelser skal du klikke på den røde knap “+ UDVIDELSE”
    Har du allerede opkaldsudvidelser aktiveret, kan du redigere opkaldsudvidelserne ved at klikke på dem
  4. Skal du oprette din første opkaldsudvidelse klikker du nu på “+ Nyt telefonnummer”
    Skal du redigere eksisterende klikker du på redigeringsknappen
  5. Ved oprettelse skal du vælge land og herefter skrive dit telefonnummer
  6. Herefter vælger du “Vis min annonce med et Google Viderestillingsnummer og brug opkaldsrapportering
  7. Du kan evt. vælge “Avanceret” for kun at vise telefonnummeret på bestemte tidspunkter
  8. Når du er færdig, tryk “Gem”
Spor dine opkald fra Adwords annoncer

Det er nemt at konfigurere opkaldssporing i Adwords – selv for nybegyndere.

Dine annoncer er nu kvalificerede til også at vise telefonnummeret til brugeren på Google. Vær dog opmærksom på at telefonnummeret ikke vises altid, og at det er Google der suverænt afgør hvornår telefonnummeret vises.

Gå i dybden med den data du får fra opkaldssporing

Du kan se antallet af opkald, uanset opkaldets længde eller du i det hele taget tager telefonen. Du bestemmer dog selv om opkaldet skal tælle som en konvertering, og i så fald hvor længe opkaldet skal vare før det tæller som en konvertering. Standardindstillingen er at et opkald tælles som en konvertering efter 60 sekunder – og selvom det ikke lyder af særlig meget, så er 60 sekunder faktisk ret lang tid, hvis du sætter dig ned og ser på et ur.

Når du har opkaldssporing aktiveret i Adwords får du samtidig en masse data til rådighed omkring de telefonopkald du har fået – direkte fra klik på dine Adwords annoncer

Nedenstående skærmbillede får du ved at vælge fanen “Dimensioner” i toppen, og dernæst vælge “Visning Opkaldsdetaljer”.

Opkaldsdetaljer fra opkaldssporing

I kolonnerne “Starttid” og “Sluttidspunkt” kan du se hvornår opkaldet henholdsvis startede og sluttede.

I kolonnen “Status” har du et hurtigt overblik over om opkaldet enten blev modtaget eller mistet (hvis ikke telefonen blev taget).

Derudover kan du i kolonnen “Varighed (sekunder)” se hvor lang tid opkaldet varede, og selvom tallene nogle gange kan virke små så overvej lige hvor lang tid det tager at sige “Hej, mit navn er Jesper. Har du nogle ledige tider i salonen på fredag?“. Sælger du komplekse industriløsninger bør opkaldene naturligvis være længere end standardindstillingen på 60 sekunder, før de tæller som en konvertering.

Kolonnen “Områdekode for opkald” viser dig de første 2 cifre af telefonnummeret opkaldet kom fra.

I kolonnen “Opkaldspris” vil du typisk blot se værdien “–“. Prisen for et opkald er det samme som et klik, og opkaldsprisen kommer ind i billedet når dit Google Viderestillingsnummer er gemt på telefonen og der ringes på et andet tidspunkt.

I den sidste kolonne “Opkaldstype” kan du se om der er blevet ringet direkte fra annoncen, eller om vedkommende har sat ved en computer eller tablet og tastet nummeret manuelt ind i sin telefon.

Du har samtidig mulighed for at få udvalgte data fra opkaldssporingen ind i din kampagneoversigt. Det kan se ud som i nedenstående tilfælde.

Opkaldssporing statestik i Adwords

Her har du mulighed for at se hvor mange der har set dit Google Viderestillingsnummer, hvor mange opkald det har afledt og en PTR (opkaldsfrekvens). Opkaldsfrekvensen er blot antallet af opkald i forhold til antallet af visninger.

Vil du have denne statistik ind i din oversigt, kan det gøres på både kampagne- og annoncegruppeniveau, men desværre ikke på annonce- eller søgeordsniveau, som ville være det optimale at optimere ud fra.

Hvis du lader opkald tælle som en konvertering (enten efter x antal sekunder, eller altid) kan du dog omgå dette og se de opkald der har talt som en konvertering. For at få adgang til denne information skal du vælge den ønskede fane (enten “Annoncer” eller “Søgeord”). Herefter vælger du fanen “Segmentér”, og vælger punktet “Konverteringer” og dernæst “Konverteringsnavn”. Har du flere konverteringer (transaktioner, udfyldt kontaktformular eller lignende) får du også en specifikation på disse.

Konverteringer fra opkald

Opkaldssporing af Adwords annoncer kan bruges til…

Opkald fra Adwords har forskellig værdi fra virksomhed til virksomhed, men som regel er det en god indikation når telefonen ringer. Som udgangspunkt er det derfor en god ide at måle på opkald. Især fordi det faktisk er gratis* at bruge Google Viderestillingsnummer. (*Prisen for et opkald er det samme som et klik til din hjemmeside).

Uanset om du tager imod ordrer via telefonen eller ej, vil en person der ringer til dig i langt de fleste tilfælde være tættere på et køb end en der blot klikker på en annonce. Et opkald fra dine annoncer er et kundeemne, der er interesseret i din virksomhed eller dit produkt. Derfor er det brugbart når dine Adwords annoncer, søgeord eller budpriser skal optimeres i Adwords, uanset om du har fået salget i telefonen.

Sagt med andre ord, så risikerer man at annoncen der har givet en række opkald bliver sat på pause til fordel for en der hverken har givet opkald eller andre konverteringer, men har brugt færre annoncekroner, hvis man ikke har opkaldssporingen i Adwords aktiveret.

Mål de hårde konverteringer

Hårde konverteringer er når du får et salg ud fra handlingen. Et eksempel på dette er en frisør der tager imod tidsbestillinger pr. telefon. Medmindre at frisøren ikke har ledige tider der passer personen der ringer, vil et opkald typisk være det samme som en booking.

Resulterer det ikke i en booking får du stadig vigtig viden fra personen der ringer, som også kan værdifuld fremadrettet: Syntes vedkommende at ydelsen var for dyr? Tilbød vi ikke de der blev efterspurgt?

Mål de bløde konverteringer

Et opkald er ikke altid det samme som et salg. Det betyder dog ikke at det ikke er en god ide at have opkaldssporing tilknyttet sine annoncer. Du bestemmer som sagt selv om det skal tælle som en konvertering. Fordelen ved at lade det tælle som en konvertering er, som nævnt ovenfor, at du kan segmentere annoncer og søgeord på konverteringsnavn, og dermed få vigtig viden med videre.

De bløde konverteringer er når den ønskede handling er en del af det videre forløb fra kundeemne til kunder der genererer omsætning. Jo bedre du kender dine kunder og deres vej til dig, des nemmere kan du optimere denne proces.

Google har selv skrevet denne korte guide om opkaldssporing med Google Adwords, og lavet denne video (på engelsk):

 

Derfor skal du ikke vælge opkaldssporing

Du skal ikke vælge opkaldssporing, hvis du mener at dit telefonnummer er en vigtig del af dit brand. Der findes selvfølgelig eksempler som L’easy eller 3×34, men bortset fra dem vil det i langt de fleste tilfælde dog være en god ide at benytte sig af opkaldssporing. Når alt kommer til alt, så er det de færreste der kan huske dit nummer, medmindre du som forsikringsselskabet Alka har brugt mange annoncekroner på at brande telefonnummeret.

IT sikkerhedsfirmaet Kaspersky Lab fik fornyligt lavet en undersøgelse blandt et større antal europæere, herunder 1.000 danskere. Undersøgelsen viste at 2 ud af 3 af de adspurgte ikke kan huske telefonnummeret på deres egne børn, og mere end halvdelen af de adspurgte ikke kan huske nummeret på deres forældre og deres arbejdsplads. Sandsynligheden for at en kunde vil kunne huske dit telefonnummer er derfor lille.

Så pointen er, at selvfølgelig er det en god ide at benytte sig af opkaldssporing – især set i lyset af at du i med Google Adwords opkaldssporing får en gratis tjeneste til det, der er nem at benytte.

Du skal måle effekten af Adwords annoncering

En ting er at kunne måle de kunder som din Adwords annoncering genererer. En anden ting er at benytte sig af den data om dine kunder, som du får stillet til rådighed, til aktivt at optimere din Adwords konto. Jo mere data du kan benytte dig af, des nemmere er det at enten kunne få flere konverteringer for samme penge, at få samme antal konverteringer for færre penge eller få flere konverteringer ved aktivt at sætte ind der hvor kunderne er. Der er ingen garanti for at det altid kan lykkes, men med en målrettet indsats og med korrekt opsat sporing på hele siden er sandsynligheden større.

Vi har levet et blogindlæg omkring mål og sporinger på hjemmesider og webshop, hvis du vil arbejde videre med effekten af Adwords og online markedsføring. Indlægget kan du læse her https://wemarket.dk/maal-og-sporinger-paa-hjemmesider-og-webshops/

Du kan også læse mere om vores tilgang til Adwords her