Skrevet af: Jesper Mikkelsen
19. marts 2019

Mål og sporinger på hjemmesider og webshops

Her i 2019 oplever jeg stadigvæk, at flere hjemmesider og webshops ikke har opsat mål og sporing korrekt.

For enkelte hjemmesider og webshops skyldes det, at de er helt nyopstartede, men rigtig mange har været i gang med både Google Ads kampagner, Facebook kampagner og søgemaskineoptimering i flere år.

Det vil sige, at mange bruger en del ressourcer på markedsføring, de ikke kender effekten af. De ved altså ikke, om de får noget ud af de markedsføringskroner, de investerer, og om det ville give større effekt, at bruge ressourcerne anderledes.

Hvis du vil undgå at smide penge efter ineffektive tiltag, gælder det derfor om at have styr på, hvilke mål du ønsker at opsætte og derefter spore på, om du rent faktisk når dem.

Med korrekt opsatte mål og sporing på din hjemmeside/webshop vil du nemlig kunne se, hvilke markedsføringstiltag, der virker bedst og dermed skrue op og ned på din indsats for mest mulig effekt.

I dette blogindlæg får du et overblik over, hvilke mål det kan være en god idé at få sat op på din hjemmeside, hvad du skal bruge for at komme i gang med sporingen af opsatte mål, og hvordan du kommer i gang.

Få opsat de rette mål på din webshop/hjemmeside

Det kan virke som en selvfølge, at man har opsat målsætninger for sin webshop eller hjemmeside, som alle arbejder hen imod. Men har du styr på, at du også arbejder fokuseret hen imod disse målsætninger, og om du rent faktisk når dine mål?

Når du opstarter en ny hjemmeside eller webshop, skal du gøre dig klart, hvad dine mål skal være. Det er nemlig disse mål, der skal analyseres og spores på, så du kan få det maximale ud af din hjemmeside/webshop. Og hvis du allerede har en hjemmeside uden klare mål eller opsat sporing, er det bare med at komme i gang.

Hvordan kan målene se ud?

Et mål kan siges at være, når en besøgende fuldfører en aktivitet. Altså en konvertering, som man selv definerer, og som er i tråd med virksomhedens målsætning.

Blandt de vigtigste mål på hjemmesider og webshops kan nævnes transaktioner eller udfyldelse af en kontaktformular, men der findes mange flere måltyper, du kan spore på, og som kan hjælpe dig med at forstå dine besøgendes adfærd på din hjemmeside og som dermed er vigtige for din virksomheds succes.

Her er et udvalg af de mål, jeg er stødt på i de senere år. Alle målene tager udgangspunkt i webshops og hjemmesider:

  • Transaktion
  • Udfyldning af kontaktformular
  • Download af katalog
  • Se online katalog
  • Klik på en bestemt knap
  • Se bestemt side
  • Hjemmesidebesøg af en bestemt varighed
  • Download af pdf-filer eller andre filer
  • Telefonopkald
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Hent en kupon
  • Start en chatfunktion
  • Bestilling af vareprøver

Ikke alle disse mål vil passe til alle typer virksomheder, så her er det igen vigtigt, at du definerer klare mål og vælger dem, der har betydning for din virksomheds succes.

Som udgangspunkt er der 4 måltyper, som du kan se i tabellen nedenfor:


Kilde: https://support.google.com/analytics/answer/1012040?hl=da&ref_topic=6150889

Opsæt et destinationsmål med en specifik URL

Et af de letteste mål at opsætte er et destinationsmål, som kort blev beskrevet i tabellen ovenfor. Et destinationsmål betyder, at den besøgende lander på en specifik side.

Er målet fx, at den besøgende foretager en transaktion, skriver sig op til nyhedsbrev e.l., er det en god idé, uanset hvad, at oprette en kvitteringsside, så den besøgende får at vide, at handlingen er fuldført. En kvitteringsside har sin egen unikke URL (www.adresse.dk), og det er denne URL, du angiver som destinationsmål. Her kan du så lynhurtigt se, hvordan det går med dine mål, ud fra det antal besøgende, som kvitteringssiden har.

Denne URL kunne for eksempel hedde: www.entestside.dk/tak-for-din-henvendelse hvis målet er kontakt eller www.entestside.dk/tak-for-din-ordre, hvis målet er en transaktion.

En kvitteringsside er altså en god idé, både for at informere dine kunder godt og for, at du let kan holde øje med dine mål.

Opsæt et mål uden en specifik URL

Hvis du ikke har mulighed for at lave en unik URL (fx en kvitteringsside), eller hvis du gerne vil måle på en hændelse, hvor det ikke giver mening, at den besøgende lander på en kvitteringsside, kan du i stedet spore på hændelsesmål.

Med hændelsessporing måler du på, at der sker en bestemt handling på siden. Det kunne for eksempel være, at de besøgende trykker “afspil” på en video eller klikker på en bestemt knap. Denne type sporing er lidt mere avanceret og kræver, at du indsætter nogle scripts på din hjemmeside, som sendes afsted, når handlingen sker. Det kan kræve, at du får en, der har forstand på kode til at hjælpe dig, hvis du vælger, at de pågældende scripts skal indsættes direkte i koden på din hjemmeside.

Alternativt kan de indsættes gennem Google Tag Manager. Denne løsning er noget lettere og kræver kun, at Google Tag Manager er indsat på siden. Herefter kan man nemmere indsætte de scripts, man ønsker, uden at skulle have en udvikler til at hjælpe hver gang.

Hvis du gerne vil opsætte hændelsesmål uden at skulle sætte dig for meget ind i scripts, så giver min kollega, Patrick, en grundig gennemgang af programmet her: https://wemarket.dk/hvad-er-google-tag-manager/

Destinationsmål og hændelsesmål vil som oftest være de mest benyttede mål på en hjemmeside eller en webshop. Men mål kan, som vi viste i tabellen i starten, naturligvis også være, at den besøgende er x antal minutter på en side eller får vist et bestemt antal sider. Dette kan du også spore i Google Analytics.

Sådan opsætter du mål på dine hjemmeside og webshop

Når du har besluttet hvilke mål, der er de vigtigste for din virksomhed, og hvilken måltype, du skal benytte for at nå dem, skal du helt praktisk have sat sporing på dem, så du hele tiden kan holde øje med, om din virksomhed performer på de rigtige mål.

For at kunne opsætte sporingerne rigtigt på din webshop og hjemmeside anbefaler jeg, at bruge statistikprogrammet Google Analytics, som, for de der ikke kender det, er et gratis statistikprogram til hjemmesider og webshops. Alt der kræves for at benytte Google Analytics er et login til Google og lidt kendskab til at indsætte Google Analytics sporingskoden på din hjemmeside eller webshop.

Når Google Analytics sporingskoden er indsat på din hjemmeside eller webshop, er du klar til at oprette dine mål.

Som udgangspunkt kan Google Analytics selv spore din e-handel og transaktioner, hvor man blot selv skal sætte indstillingen til dette.

Det gør du som vist nedenfor ved at gå ind i på din Analytics konto, vælge administrator-rollen og herefter klikke på “E-handelsindstillinger”. Du kan her aktivere e-handelsvisning.

ehandelsindstillinger-google-analytics

 

Anderledes er det, hvis du vil sætte mere specifikke mål op, fx måle på dine kvitteringssider eller måle på udførelsen af en bestemt hændelse som fx afspilning af visning.

mål-google-analytics

Her går du igen ind i Google Analytics i administrator-rollen, men vælger denne gang “Mål. Nu kan du vælge “+Nyt mål”

 

Under nyt mål kan du enten vælge at bruge en eksisterende skabelon, fx “Opret en konto”, som så har en forhåndsudfyldt konfiguration, du kan benytte. Alternativt kan du vælge “Tilpasset” hvor du selv kan konfigurere dine mål nærmere – fx til at spore visningen af en bestemt side.

Når du har opsat målet, som du ønsker, bekræfter du målet og kan nu spore værdien af dine online markedsføring.

Hvis du stadig synes, det virker lidt uoverskueligt at få sat de korrekte mål op og få sat sporing på, står vi naturligvis klar til at hjælpe.

Kontakt os for en uforpligtende snak og hør hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at nå jeres mål.