Skrevet af: Thomas Haurum
27. november 2020

Lukker du ned for potentielle salg på Facebook?

Bruger du kopimålgrupper på Facebook (også kaldet look a like audience), så lukker du ned for potentielle salg på Facebook.

Arbejder du med kopimålgrupper på Facebook, så sørger du også for at indskrænke din målgruppe. Facebook er nemlig bedre end DU og JEG til at målrette annoncer i forhold til både kampagnetype og målsætningen med dine Facebook kampagner.

Du får her konkrete tips til, hvordan du kan skalere dit salg på Facebook med og uden brug af Facebook kopimålgrupper, og hvordan du kan teste kopimålgruppen af op mod en kold målgruppe.

Hvad er kopimålgrupper på Facebook?

Kopimålgrupper er målgrupper på Facebook, der minder om de personer, som ALLEREDE ER i din målgruppe. Kopimålgrupper gør dig i stand til at indskrænke målgruppen ift. antallet af personer, som du viser annoncer til.

Man kan lave kopimålgrupper på Facebook med størrelser på målgruppen fra 1-10%, som minder om dine nuværende målgrupper.

Dine nuværende målgrupper kan f.eks. være:

  • Besøgende på din hjemmeside
  • Alle købere
  • Brugere som har tilføjet til indkøbskurven
  • Alle som har interageret på f.eks. Facebook og Instagram
  • Alle nyhedsbrevsmodtagere
  • Osv…

Sælger du f.eks. damesko, kan du lave en kopimålgruppe som minder om tidligere købere på din webshop.

Du opretter en kopimålgruppe i Facebook under målgrupper > afkryds målgruppen du vil lave en kopi af > vælg målgruppelokation (land) > vælg størrelse på målgruppe

  • 0-1% kopimålgruppe er de personer som minder mest om din målgruppe
  • 1-2% kopimålgruppe er de personer som næstmest om din målgruppe
  • 2-3% kopimålgruppe er de personer som mindre om om din målgruppe
    og så videre…

Du kan f.eks. lave en kopimålgruppe 1-10% som giver dig en målgruppe på op mod 433.200 personer i Danmark.

 

Nedenstående er et eksempel på 0-1% Facebook kopimålgruppe, som minder om alle besøgende de seneste 60 dage

Facebook kopimålgruppe

 

MEN med Facebook kopimålgrupper mister du potentielle salg! (AV AV)

FOR! 🡆 Annoncerer du f.eks. kun til en 1% kopimålgruppe, så rammer du IKKE ALLE de andre potentielle købere i det pågældende land, og der er mange. De kan potentielt være i de sidste 99%.

FOR! 🡆 Så kan Facebooks algoritme måske ikke virke i læringsfasen (læs om Facebook læringsfase her)

OG! 🡆 Din målgruppe bliver udtømt (fordi den er for lille) + frekvensen af annoncer stiger til de enkelte personer (det er dyrere pr. salg).

OG! 🡆 Du ved ikke, om en 1% kopimålgruppe konverterer bedre end en 2% kopimålgruppe.

OG! 🡆 Du ved ikke om en “kold” målgruppe performer bedre end kopimålgrupper.

 

Okay! Hvad kan jeg så gøre?

Du bør prøve at lade Facebook styre leveringen af annoncerne, hvor du IKKE fokuserer på målgruppen, men simpelthen lader ANNONCEINDHOLDET være afgørende for din SUCCES.

Dvs. du nu tester annonceindholdet op mod målgrupperne og IKKE målgruppen op mod annonceindholdet (som man før har været vant til). Tilgangen har tidligere været (og er det stadig hos nogle), at man f.eks. vælger demografi + interesser til sin målgruppe og laver en specifik annonce hertil. Det er rigtigt tidskrævende (læs dyrt). 

FOR: Facebook ved BEDRE end både DU og JEG, hvem der skal leveres annoncer til (og med hvilket budskab), baseret på netop den kampagnemålsætning du har valgt 👇

 

Facebook kampagnemålsætning

Eksempel på valg af Facebook kampagnemålsætning

 

Er der ikke lige et “meeeen…?

JO det er der bestemt – som med næsten alt andet online markedsføring. Det kan være, det virker, det kan være, det ikke gør. Men tester du ikke af, så går du muligvis glip af leads eller salg, da du begrænser dig selv (og Facebook) med kopimålgrupper.

SÅ!
Du skal arbejde MEGET mere med annonceindholdet og prøve at fokusere mindre på målgrupperne og lade Facebook gøre arbejdet. Facebooks algoritme er rigtig god til at levere annoncerne til de rigtige personer.

OG!
Du skal prøve at splitteste look a like målgrupper mod en “kold” målgruppe.

 

Sådan bruger du en kold målgruppe til en Facebookkampagne

BONUS (vigtigt): 
Facebook kender dine tidligere besøgende og købere, og disse vil automatisk være en del af en “tom” målgruppe. Dermed vil Facebook prøve at visse annoncer til disse først, da disse er tættere på salget, og dermed vil en “tom” målgruppe ikke virke efter hensigten. Husk derfor at eksludere f.eks. tidligere besøgende og dine nyhedsbrevsmodtagere.
 
 
En kold målgruppe på Facebook
Eksempel 1: På en kold målgruppe på Facebook, hvor der ikke inkluderes nogen målgrupper

 

 

Brug af kopimålgrupper til Facebookkampagne

På samme måde som med en kold målgruppe kan du inkludere dine kopimålgrupper, som du vil målrette dine Facebook annoncer mod.
 
BONUS (det her læste du også før): 

Facebook kender dine tidligere besøgende og købere, og disse vil automatisk være en del af en “tom” målgruppe. Dermed vil Facebook prøve at visse annoncer til disse først, da disse er tættere på salget, og dermed vil en “tom” målgruppe ikke virke efter hensigten. Husk derfor at eksludere f.eks. tidligere besøgende og dine nyhedsbrevsmodtagere.

 

Facebook kopimålgrupper 1-10%
Eksempel 2: inkludering af kopimålgrupper som målretning
 

 

Opbygning af Facebook kampagne med kolde målgrupper og kopimålgrupper

Ofte vil jeg anbefale, at du tester kopimålgrupper og en kold målgruppe op mod hinanden i samme Facebook kampagne og lader Facebook bruge budgettet på det annoncesæt, som virker bedst. Husk derfor at vælge “optimering af kampagnebudget” under kampagneindstillinger.
 
 
 
Eksempel på opbygning af 2 Facebook annoncesæt med 10% kopimålgruppe og kold målgruppe.
 
Ovestående billeder viser 2 forskellige annoncesæt, som kunne have helt de samme annoncer. I annoncesættet “kopimålgruppe 1-10%” har du målgrupperne fra eksempel 2 (se billedet) og i annoncesættet “koldmålgruppe” har du målgrupperne fra eksempel 1 (se billedet).
 

 

 

“Stacking” af Facebook målgrupper

Du kan også “stacke” din kopimålgrupper. Her bruger du et annoncesæt til f.eks.: 0-1%, 1-2%, 3-4% osv. For du vil opleve, at der er forskel på hvilke kopimålgrupper, der performer bedst. “Stacking” er godt, hvis du har mindre Facebook budgetter at arbejde med. Nedenstående viser eksempel på, hvordan du “stacker” kopimålgrupper, og hvordan i dette tilfælde de enkelte kopimålgrupper performer. Her kan man se, at 7-8% kopimålgruppen performer bedre end en 0-1% kopimålgruppe.
 
 
Stacking af Facebook målgrupperDet var en gennemgang af, hvordan du kan arbejde med Facebook kopimålgrupper, en kold målgruppe og hvordan du kan “stacke” dine” kopimålgrupper for at se, hvad der virker bedst på din Facebook kampagne. Men HUSK at teste af og se, hvad der virker for netop dine Facebook kampagner.

 

Har du brug for hjælp til at opsætte, teste og finde de bedst performende Facebook kampagner? Tøv endelig ikke med at kontakte os!