Skrevet af: Ieva Treiliha
28. maj 2019

Hvordan laver man søgemaskineoptimering?

Forestil dig, at du har en forrygende flot hjemmeside, men der er ikke rigtig andre end dig selv, der ved, at den eksisterer. Den kommer nemlig aldrig frem, når man foretager en søgning i Google. Det svarer lidt til at investere i et dyrt maleri og så hænge det op bagved den store reol i stuen. Ingen har gavn af det, når det ikke er synligt.

Det samme gør sig gældende med din hjemmeside. Du får kun opmærksomhed og mulighed for salg, hvis folk rent faktisk kan finde dine produkter eller ydelser.

1,168,947,300! Det er det antal hjemmesider, som internettet i skrivende stund består af, og tallet stiger voldsomt minut for minut. I blandt dette uoverskuelige antal befinder din hjemmeside sig. Du er med andre ord i skarp konkurrence med andre, der også gerne vil findes på de samme søgninger som dig. Med dette astronomiske antal hjemmesider in mente, er det ikke så underligt, at det kræver yderst avanceret teknologi at finde frem til de mest relevante sider, når der foretages en søgning på Google. Og dem bliver der foretaget rigtig mange af – godt og vel 60.000 søgninger i sekundet. Der findes også andre søgemaskiner som eksempelvis Bing og Yahoo!, men langt hovedparten af danskerne vælger Google som søgemaskine, når de leder efter et produkt eller ønsker svar på hvad som helst.

Til at finde frem til de mest relevante hjemmesider baseret på den pågældende søgning, har Google en såkaldt algoritme, der består af godt og vel 200 variabler. Det er disse variabler, der definerer, om en side er relevant og dermed dukker op øverst i Google. Ønsker du, at din hjemmeside skal blive mere synlig, så er det disse variabler, der skal optimeres.

Hvilke variabler består Googles algoritme så af? Det er et rigtig godt spørgsmål, og i grove træk er det en velbevaret hemmelighed. En del af disse parametre kender man dog, hvilket vi kommer tilbage til senere. Men Google foretager med jævne mellemrum opdateringer, som går ind og ændrer på, hvad der opfattes som afgørende for, at en hjemmeside skal tildeles værdi.

Googles hovedformål er at servicere brugerne med de mest relevante resultater baseret på den pågældende søgning. Søger du eksempelvis efter “gulvfirma”, er Google ikke interesseret i, at der kommer sider med ”rejsebureauer” frem. Det giver en dårlig brugeroplevelse, og det vil Google undgå. Derfor er deres algoritme udviklet til at finde de mest relevante søgninger, og netop derfor er vi i dag fuldstændig afhængige af lige netop denne søgemaskine.

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering bliver i daglig tale omtalt som SEO (Search Engine Optimization). Søgemaskineoptimering dækker over den proces, hvor man optimerer en hjemmeside med henblik på at rangere bedre i Google. Jo bedre man rangerer på vigtige søgeord, jo større er sandsynligheden for at få besøgende og potentielle kunder. Hjemmesiderne bliver løbende crawlet (gennemgået) af søgemaskinernes robotter, og det er disse robotter, der definerer, hvor relevant din hjemmeside er i forhold til forskellige søgeord. Eftersom Google løbende ændrer deres algoritme, er det yderst vigtigt at holde sig opdateret, når man arbejder med søgemaskineoptimering for at undgå at bruge energien på områder, som Google ikke længere anser som vigtige, eller som kan være direkte skadelige for dine søgeordspositioner.

Hvorfor skal du prioritere søgemaskineoptimering?

En god placering i søgeresultaterne kan være afgørende for, om din virksomhed får succes. Hvert sekund bliver der foretaget et hav af søgninger på Google, og sandsynligvis er der også nogen, der leder efter lige netop dine produkter. Problemet er bare, at de højst sandsynlig ikke vælger din webshop eller din service, hvis din hjemmeside ligger og roder rundt på side 2, 3 eller 4. Tænk over det – hvor tit går du selv til side 2 i Google, når du søger efter et produkt eller en ydelse? Forskellen på at ligge på side 1 og side 2 er enorm, og ligger man endnu længere nede i søgeresultaterne, er der en overvejende sandsynlighed for, at din hjemmeside aldrig bliver fundet af andre end dig selv. Man kan have en nok så lækker hjemmeside med lækre produkter, men hvis den ikke tilfredsstiller Google, er det nærmest spildt arbejde. Takket være Google har vi muligheden for lynhurtigt at finde den information eller det produkt, vi skal bruge. Så kan man via optimeringsarbejde kæmpe sig op i toppen og konsolidere sig der, er fundamentet lagt til en succesrig forretning.

Hvordan optimerer man mod bedre resultater i søgemaskinerne?

Som tidligere nævnt består SEO af en række discipliner, der allesammen har til formål af optimere din hjemmeside og få den til at rangere bedre i henhold til Googles omskiftelige krav. Søgemaskineoptimering kræver grundighed, analyse, opfindsomhed og meget mere. Uanset om du selv skal i gang med SEO, eller om du skal have andre til det, kan man groft sagt dele processen op i tre dele: Analyse, on-page optimering og off-page optimering.

Analyse

Når man skal i gang med SEO-indsatsen, er det vigtigt at foretage en række indledende analyser. Den vigtigste af disse er en grundig søgeordsanalyse, der er helt og aldeles afgørende for, at du kommer godt fra land med dit SEO-arbejde. Analysen skal hjælpe dig med at forstå, hvad dine potentielle kunder rent faktisk søger efter og hvilke søgeord, de helt specifikt anvender. Der bliver nemlig ikke nødvendigvis søgt på det, du som fagmand går og tror. Ofte bliver fagtermer udeladt i søgningerne til fordel for mere gængse hverdagsbetegnelser, og det er disse termer, der skal optimeres imod, hvis man gerne vil have folk ind på hjemmesiden og øge chancerne for en stigende omsætning. Der findes forskellige værktøjer, der belyser, hvor hyppigt der bliver søgt på et givent ord eller sætning, og det er her, fundamentet for søgeordsanalysen bliver lagt.

gulvfirma

 

 

On-page optimering

Når de indledende analyser er udført, er du klar til at gå videre til arbejdet på selve hjemmesiden – også kaldet on-page optimering. Her er der en masse faktorer, af mere eller mindre teknisk karakter, som skal optimeres. Først og fremmest skal man sørge for, at ens title tags spiller. Title tagget er sidens overskrift, der dukker op i Google, når man bliver fundet på et søgeord eller en søgefrase. Title tagget skal indeholde det primære søgeord, have den rigtige længde og appellere til brugeren om at klikke. Under title tagget finder man meta description, der ikke umiddelbart betyder noget i forhold til ranking, men som i den grad er med til at få brugeren til at klikke på dit søgeresultat. Du kan læse her om 3 SEO-fejl du kan finde og rette med Screaming Frog.

Title_meta

 

Foruden title tagget er sidens H1-overskrift (hovedoverskrift) særdeles vigtig, og det samme gælder i den grad sidens brødtekst. Sammen med overskriften er det teksten, der hjælper Google til at forstå, hvad din side handler om. Hvis Google forstår det, er der gode chancer for, at det måske er din hjemmeside, der dukker op i søgeresultaterne. Men det kræver meget mere end disse forholdsvis simple indgreb. SEO er som et velvoksent træ med kringlede grene, der bare bliver ved med at gro. Det vil være en umulig opgave at udfolde alle variablerne, men foruden ovenstående skal man også tage sig kærligt af blandt andet:

Sidens loadtid – et hurtigt site uden tunge billeder og filer er guf for Google.

Logisk opbygning – Google (og brugerne!) skal kunne navigere på hjemmesiden.

Responsivt design – Det er en rangeringsfaktor, at du har en hjemmeside, som man kan navigere ubesværet på via mobilen.

Der findes et utal af yderligere optimeringsmuligheder on-page, og det er særdeles fordelagtigt at få sitet til at spille optimalt, før man avancerer til næste disciplin – off-page optimering.

Off-page optimering

Off-page optimering er, som navet antyder, det hårde arbejde, du skal foretage væk fra siden. Her er den absolut vigtigste disciplin linkbuilding. Links har en kæmpe betydning inden for SEO – hvadenten det er interne links på sitet, der skaber en brugervenlig struktur eller de eksterne links, som ofte er forskellen på top- og bundplaceringer i Google. Ekstern linkbuilding handler i al sin enkelthed om at få andre til at linke fra deres hjemmeside til din. Det er nu ikke så let, som det lyder, for hvorfor skulle jeg linke til din hjemmeside? Hvad kan du tilbyde? Links kan sammenlignes med anbefalinger, og Google antager derfor, at jo flere, og vigtigst af alt, jo bedre sider, der linker til din side, jo højere må kvaliteten være. Ellers ville andre jo ikke anbefale den. Men links kommer ikke af sig selv. I hvert fald ikke særlig mange og især ikke, hvis du er en mindre virksomhed. Det kræver blandt andet, at du tager kontakt til en række interessante sider og hører om muligheden for at linke til dine produkter eller måske noget fantastisk indhold, du har kreeret.

Linkbuilding har udviklet sig i løbet af årene. Tidligere kunne man med en helt ukritisk tilgang støvsuge alle links til sig – også fra sider, der ikke just signalerede kvalitet. Den går ikke i dag, og Google straffer hårdt, hvis en masse tvivlsomme sider linker til ens hjemmeside. Kvantitet er afløst af kvalitet, og derfor handler det om at få links fra sider, som Google værdisætter højt, eller som er relateret til ens egen side. Linkbuilding er en delikat disciplin, hvor man virkelig skal vide, hvad man gør, hvis man vil op og ikke ned i Googles søgeresultater.

Hvad koster søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er en dynamisk og vedvarende proces, som man aldrig bliver færdig med. Hvis du har opnået gode positioner i søgemaskinerne og pludselig vælger at stoppe optimeringen, er der store chancer for, at konkurrenterne stryger forbi dig. Det kan blive en markant mere bekostelig affære, end hvis du var fortsat med det kontinuerlige arbejde.

”Hvornår kommer jeg til at ligge nummer 1 i Google?” Det spørgsmål får bureauer ofte fra deres kunder, og bureauerne lyver, hvis de kan sætte dato på det. Der er nemlig et hav af faktorer, der spiller ind – eksempelvis dine konkurrenters SEO-indsats. Selvfølgelig kan bureauer, på baggrund af erfaring og branchekendskab, give et estimat på tidshorisonten, men det er en farlig spådom at begive sig ud i. Derfor kan man heller ikke fastlægge, hvad det koster at komme til tops i Google, men sikkert er det, at det kræver både hårdt arbejde at komme derop og forblive der.

Eftersom søgemaskineoptimering kræver det lange, seje træk, betaler man ikke et enkeltstående beløb for at opnå synlighed. Der er i langt de fleste tilfælde tale om et månedligt antal timer, som bureauet bruger til optimeringsarbejdet. Prisen for søgemaskineoptimering afhænger derfor af, hvilken timepris det pågældende bureau tager og ikke mindst, hvor mange timer (og dermed også penge) du selv er villig til at investere. SEO er nemlig en investering, der meget gerne skulle give et mærkbart afkast i form af bedre positioner i Google, flere besøgende på hjemmesiden og mere salg af dine produkter eller ydelser. Søgemaskineoptimering må ikke negligeres, hvis du vil have succes online. Sæt i gang!

 

Hvis du har spørgsmål til SEO, du er altid velkommen til at kontakte os her.