Der er masser af trafik at hente til din webshop fra Pinterest, men for at få del i al denne trafik skal du tage et kig på, hvilke søgeord der giver mening og matcher din forretning.
I 2021 bestod 71% af alle søgninger på Pinterest af søgninger på mellem 1 og 3 ord. Det er ikke meget, hvilket også er grunden til, det godt kan betale sig at tage et ekstra kig, på hvilke søgeord der bliver brugt.
Typisk er det meget konkrete søgninger som “Kontorstol til børn” eller “dekoration til bryllup”, der løber med de fleste klik. Det, de har tilfælles, er at de er korte og præcise.
For dig betyder det, at du skal overveje, hvilke nøgleord din målgruppe ville søge på, hvis de ledte efter lige dit produkt.
Når du har fundet dine nøgle-søgeord, så er det, du kan dykke ned i Pinterests søgefunktion på dit startfeed, som hjælper dig med at finde long-tail søgetermer.
Start med at skrive dit nøgle-søgeord, og søg på det. I vores eksempel bruger vi kontorstol.
Allerede her får du vist nogle søgetermer, som kunne give mening at bruge, hvis de matcher dit produkt.
Når så trykker enter, får du vist en helt masse lækre Pins, men du får også vist, hvad andre har søgt på sammen med dit søgeord. Udvælg de bedste og klik dig videre på dem, hvorefter nye søgetermer vil dukke op.
Hvis der begynder at være færre forslag til søgetermer, er det fordi, der måske ikke er så stor en volumen på disse søgninger, og giver derfor mindre mening for dig at gå længere ud af den sti.
Benyt flere metoder til at finde søgeord
Du kan også benytte dig af ABC-metoden, hvor du helt simpelt skriver dit nøgle-søgeord ind, trykker mellemrum og A og ser, hvad der popper frem.
Du noterer de bedste og, vigtigst af alt, mest relevante, sletter herefter A og skriver B i stedet, sådan fortsætter du til har fået nok søgeord, eller du er nået igennem hele alfabetet.
HUSK: Pinterest foreslår mange gode søgeord, som kan give mening for din forretning. Husk dog altid at spørge dig selv: “Ville min målgruppe bruge dette søgeterm?”, da du ellers er lige vidt, hvis du får mange visninger, men igen kliks fra din målgruppe.
Søgeordene er fundet – hvad så nu?
Nu har du fundet en masse gode søgetermer til dine pins, men hvordan skal du så bruge dem?
Jo, nu skal du høre.
Pinterest kan, ligesom Google, godt gennemskue, hvis du blot indsætter en masse keywords. Derfor er det vigtigt, du bruger dem til at skabe relevante og informative tekster, som skaber værdi for din målgruppe.
Derudover kan du også med fordel bruge dine søgetermer i dit Pinterest board og dine Pin titles.
Husk: Din Pin title skal være mellem 6-40 tegn, og beskrivelsen skal være mellem 6-50 tegn, så der er rig mulighed for at få de rette og relevante søgeord med.
En sidste tip
Nu skulle du gerne have fyldt lommerne godt op med relevante og værdiskabende søgeord og -termer, der matcher din målgruppe – så er det bare at komme i gang med at oprette pins!
Men lige et sidste tip inden du går i gang med dine Pins.
Det er en rigtig god ide at tilføje dit logo på dine pins for at skabe genkendelighed hos din målgruppe, men placeringen er ikke helt lige meget.
Det har min kollega Anders skrevet et blogindlæg om lige her.
God fornøjelse med dit Pinterest-eventyr!
Har du spørgsmål, så tag endelig fat på os på tlf: 71 99 34 74.