Skrevet af: Anders Jessen
7. januar 2023

Google lancerer bedre muligheder for splittest

Google Optimize + Google Ads = ❤️

Google har netop lanceret en integration mellem deres splittest-platform Optimize og deres annonceringsværktøj Google Ads.

Dermed er der mulighed for, at få endnu mere ud af sine Google Ads-kroner, da optimering igennem Google Ads nu strækker sig helt ud til landingssiden med den nye integration.

Den nye integration mellem Google Optimize og Google Ads, giver helt nye muligheder for at splitteste din betalte trafik.

Det åbner nu op for en lettere måde at teste og optimere landingssider tilpasset den enkelte kampagne eller søgeord.

Sådan fungerer det

Du starter med at linke din Google Ads-konto sammen med Google Optimize direkte i Google Ads. Hvis du har en managerkonto med flere Google Ads-konti, kan du gøre det på manager niveau.

Når integrationen mellem Google Ads og Optimize er opsat, opretter du et eksperiment i Google Optimize, hvor du udvælger hvilke parametre, du gerne vil køre test på:

  • A/B splittestning hvor det er hele landingssider du tester
  • Multivariant tests hvor det er enkelte elementer eller sektioner af en landingsside du tester
  • Redirects tests der typisk bliver brugt til at teste et komplet redesign af en hjemmeside

Så udvælger du dit target i Google Ads. Du kan vælge alt lige fra en hel konto, en eller flere kampagner, annoncegrupper eller søgeord.
Du kan tilmeld også vælge enkelte søgeord, som er aktive i flere kampagner.

Nu kan du begynde at splitteste med din trafik fra Google Ads. Eksperimenter med virkemidler på din hjemmeside.

Du kan opsætte en A/B test på 2 landingssider.
50% af trafikken får den ene landingsside, mens de sidste 50% får den anden.
Vær opmærksom på forskellen af indhold og budskab på de to landingssider, og hav et klart mål med dit forsøg.

Spotify så en stigning på 24%

Et ekspemel er Spotify. De kørte et eksperiment i Tyskland hvor lydbøger bliver brugt i langt højere grad end musik igennem deres app.

Ved at splitteste en landingsside fokuseret med lydbøger mod deres almindelige landingsside, så de en stigning på 24% i antallet af konverteringer igennem deres Google Ads annoncer på lydbøger.

 

Hvad fungerer bedst i din målgruppe – pris, convenience, urgency eller noget helt fjerde? Læs mere her.

Du har sikkert en fornemmelse, men kan du være helt sikker uden at køre en test?