6 ting du skal vide om Google Ads
Dette blogindlæg er skrevet til dig, som ikke ved så meget om Google Ads, men som gerne vil lære en lille smule mere om, hvad Google Ads er. Du får her en introduktion til Google Ads, der er nem at forstå.
Du får en god forståelse for Google Ads også selvom du ikke tidligere har arbejdet med det eller læst om Google Ads før.
Hvad er Google Ads?
Google Ads er det, der foregår bag de annoncer, du ser på Google, hver gang du indtaster en søgning på søgemaskinen Google. Du kan se annoncerne i toppen/bunden af søgeresultatet og i højre side, når du har foretaget en søgning.
Google Ads arbejder sammen med Google Ads-annoncører for at finde de bedste online reklamer, der matcher dine søgning.
Nøgleordet er relevans for Google Ads
Nøgleordet for Google Ads er “relevans“. Google bruger derfor forskellige aspekter i en matematisk algoritme, så annoncerne bliver tilpasset din søgning. Det betyder, at annoncen er relevant for dig, og at du klikker på annoncen.
Husk på, at hvis ikke Googles søgemaskine er relevant for brugernes søgninger, så vil brugeren ikke bruge Google som søgemaskine.
Herunder kan du se, hvor Google Ads-annoncerne typisk vises, efter du har foretaget en søgning.
De søgeresultater/annoncer, som er inden for den røde ramme, er alle sammen Google Ads-annoncer. De visninger, som er udenfor, er “organiske” søgeresultater. Der er en væsentlig forskel på de to, som jeg vil forklare herunder:
Googles organiske søgeresultater
Dit websites placering i Googles organiske søgeresultater afhænger af, hvor god din hjemmeside er, og hvor godt den har præsteret over længere tid i forhold til SEO (Søgemaskineoptimering).
Søgemaskineoptimering omfatter websitets kode, såvel som de tekster der er på hjemmesiden. Der er et utal af forskellige parametre, som kan få hjemmesiden til at rangere højere eller lavere i det organiske søgefelt. Der er vigtigt, at du overholder Googles regler og retningslinjer. Du risikerer ellers at blive straffet ved at ryge langt ned i det organiske søgefelt, hvor det er stort set umuligt at komme op igen.
Googles organiske søgeresultat er i teorien gratis, men alligevel ikke. Det kræver stor kompetence inden for SEO. Generelt set er det ofte de store brands, som har topplaceringerne – dog afhængig af søgningen.
Ligeledes er en vigtig faktor, hvor mange indgående links din hjemmeside har, om disse links er relevante for din side, og om der linkes fra andre “gode” hjemmesider.
Betalte Google Ads-annoncer
En hurtigt og effektiv måde at få god og relevant trafik/brugere på er netop vha. de betalte Google Ads-annoncer. Annoncerne bliver typisk vist på baggrund af udvalgte søgeord.
Du kan optimere dine annoncer således, at du kan ramme lige præcis den målgruppe, som aktivt søger efter det, du sælger. Det vil sige, at hvis fru. Hansen søger på “keramik til billige penge”, kan du målrette din annonce til hende. Du skal selvfølgelig sælge det produkt, som hun leder efter og være dygtig til at målrette dine Google Ads-annoncer og kampagner korrekt.
Denne form for betalte annoncer bliver også kaldt PPC-marketing. PPC står for Pay-Per-Click. Det vil sige, at du betaler hver gang en fra målgruppen klikker på din annonce og dermed besøger din hjemmeside.
Det leder os frem til næste del af bloggen.
Hvor meget koster Google Ads?
Google Ads koster ingenting og alting. Kryptisk? Lidt…
Det jeg mener, er, at du kan sætte præcis det budget, som du ønsker at spendere på Google Ads. Hvis du har en lille virksomhed, og kun har råd til at bruge 200 kr. om måneden på online marketing, så kan du sætte budgettet til 200 kr., og du kommer ikke til at bruge flere penge end det. Google Ads ser på dit budget, og viser din annonce så mange gange muligt indtil budgettet er brugt. Herefter stopper visningen af dine Google Ads-annoncer indtil næste måned starter.
Det vil som regel næsten altid kunne betale sig at annoncere vha. Google Ads afhængig af, hvilket marked du bevæger dig på. Vigtigst af alt er dog, at alt er målbart. Det betyder, at uanset hvad du gør og skriver i dine annoncer, så kan du måle på, hvorvidt dine annoncer, kampagner og søgeord er en succes.
Derefter har du mulighed for at optimere dine Google Ads-annoncer, søgeord og kampagner, så de bliver bedre og bedre. Og vel at mærke fokusere på de kampagner, der fungerer bedst. Du skal blot læse statistikkerne. Du kan foretage analyser med Google Ads selv, samt med andre værktøjer, som du kan forbinde direkte med Google Ads. Google Analytics er det hyppigst brugte værktøj. Jeg vil ikke komme mere ind på statistikker, og hvordan du analyserer dem i denne blog, da det hurtigt kan blive teknisk og forvirrende.
Hvilke virksomheder kan bruge Google Ads?
Der er ingen begrænsninger for, hvem der kan bruge Google Ads. Det kommer meget an på den enkelte virksomhed. Et eksempel kunne være, hvis du sælger friske jordbær ude ved din gård. Du bruger hele dagen på at plukke jordbær og overskuddet er ikke så stort. Derfor har du måske ikke ressourcer til at bruge tid og penge på Google Ads-annoncering.
Derimod er Google Ads-annoncering meget relevant for en online webshop, der sælger tøj. Jeg har slået et par generiske søgeord op i Google. Jeg vil vise forskellen mellem de to søgninger og vise et af de værktøjer, som du kan bruge, når du skal målrette din annonce korrekt.
Jeg har set på, hvad hhv. “tøj online” og “friske jordbær” har generet af trafik.
Begge disse statistikker er taget ud fra den samme statistikbank og kan derfor sammenlignes. Vigtigst af alt er, at du kan se frekvensen på, hvor meget de to forskellige søgninger bliver brugt og hvad konkurrencen er på søgeordet. Dermed kan du se, hvilket ord der skaber meget trafik og hvor meget Google forventer, du skal betale for at konkurrere på det søgeord. Søgeordet “friske jordbær” koster ikke så meget at “byde” på. Det vil sige, det du kommer til at betale, når en person klikker på din annonce (se foreslået bud).
Senere i bloggen vil jeg linke til en video, som forklarer, hvordan budende på Google Ads klikpriser bliver udregnet – en super informativ video af Google selv.
Så hvad er det, jeg prøver at fortælle? At hvis du har lidt overskud i hverdagen til at arbejde med Google Ads, kan du gøre det. Du kan også hyre et web-bureau til at gøre det for dig, hvis du ikke har ressourcerne til det. Du bestemmer selv dit budget, og du kan konkurrere på de ord, som du gerne vil.
Jamen, kan de store firmaer ikke bare betale mere og sikre sig alle pladserne?
Simpelt svar: Nej.
Tidligere nævnte jeg, at relevans var det vigtigste for Google. Det er det også i allerhøjeste grad. Det vil du lære meget mere om i videoen, som er linket nederst på bloggen.
Google bruger en meget kompliceret algoritme. Der er en masse forskellige faktorer, som spiller ind. Hvor god er din landingsside. Det vil sige den side, som folk besøger, når de klikker på din annonce. Hvor gode er dine søgeord i forhold til, hvad målgruppen søger på og meget mere. De forskellige faktorer bliver regnet sammen til en “kvalitetsscore”. Den bliver sammenregnet med prisen, som man byder. Derfor kan man nemt konkurrere med de store firmaer, hvis man er dygtig til at skrive de rigtige annoncer og har styr på sit websites landingssider.
Hvad kræver det at opretholde og administrere din Google Ads-konto?
Som udgangspunkt er det gratis og tager meget kort tid, afhængig af strukturen på din Google Ads konto. Du kan oprette din egen konto her kvit og frit.
Først når du begynder at annoncere, koster det penge. Det tager kun et par minutter at oprette en Google Ads-konto, men en livstid at mestre.
Google Ads er under konstant udvikling, og derfor er det vigtigt, at du løbende holder dig opdateret. Det er nødvendigt, at du investerer en del timer i at undersøge og læse ting omkring Google Ads. Du skal også tilegne dig nødvendige kompetencer for at opnå det bedste udgangspunkt og resultat. Ellers kan du ende med at kaste penge ud af vinduet, hvilket er set mange gange. Derfor kan det varmt anbefales at hyre et web-bureau til konsultation omkring din Google Ads-konto.
Her er et link til Googles egen side, hvor du kan få hjælp til at komme i gang: Google Ads Help
Hvor kan jeg ellers bruge Google Ads?
Udover søgenetværket kan du benytte dig af Googles “Søgepartner”. Søgepartner er et websted, som bruger Googles websearch. Du kan vælge at annoncere på Googles partnernetværk. Det fungerer som en forlængelse af søgenetværkets muligheder. Der er der mange flere muligheder, men jeg vil kort beskrive to af dem.
På “Displaynetværket” kan du annoncere på forskellige websites, som er en del af Displaynetværket, og som har givet tilladelse til det.
Til højre kan du se et udsnit fra mx.dk. De er en del af Displaynetværket og har valgt at vise annoncer fra Google. Det giver dig en mulighed for at vise noget, som er grafisk og fortællende i stedet for en kort tekst-annonce.
Det skal dog siges, at denne form for annoncering kræver mere af dig. Der skal udarbejdes grafisk materiale, hvilket tager tid.
På Displaynetværket kan du vælge at betale “per visning”. Det vil sige, at du betaler, hver gang folk kigger på annoncen, i stedet for hver gang de klikker på den. Dette kan være smart, hvis du vil brande dig selv.
Du kan også vælge at bruge mere tid på dine annoncer og få lavet en video, der bliver vist på Youtube. Til højre kan du se en reklame fra CallMe. Den blev vist på forsiden af Youtube i starten af en video-tutorial.
Brugeren kan springe videoen over efter at have set fem sekunder. Dit første spørgsmål er måske: “Hvorfor skal jeg betale, hvis brugeren alligevel bare springer videoen over?”. Det er et super relevant spørgsmål i denne sammenhæng. Derfor har Google været smarte. Brugeren skal se mere end 30 sekunder af videoen eller hele videoen, hvis den er under 30 sekunder, før det koster dig noget. I teorien kan du derfor få en del “gratis” eksponering ved at udarbejde en video til Youtube.
Udover den typisk annonce, hvor man kan sprige over efter 5 sekunder, har Google for nyligt lanceret bumper ads, som er videoer på 6 sekunder, som man er tvunget til at se, inden man kan se den video man er på jagt efter. Med formatet på 6 sekunder forstyrrer man mindre, men får lov til at komme med sit budskab. Denne annoncetype er specielt god til generel branding.
Hvad kan jeg bruge Google Ads til?
Nedenstående liste beskriver det, du kan bruge Google Ads til:
- Relevans. Alle dine tiltag på Google Ads skal være relevante for dit produkt og især din målgruppe.
- Målretning. Du kan målrette dit produkt, så det matcher præcis de produkter, som dine potentielle kunder aktivt søger efter. Du kan ramme den del af målgruppen, som allerede er i gang med købsprocessen, og som leder efter den rette forhandler. I den situation handler det om at være synlig på internettet.
- Budget. Uanset hvilket budget du har, så har du råd til at bruge Google Ads. Du kan stort set altid skabe profit med Google Ads, hvis du bruger tid på det. Du kan også betale andre for at skabe trafik til dit website og forøget din omsætning.
- Målbart. Hvilket er noget af det vigtigste. Vil det ikke være rart, hvis hver gang du sætter en annonce i avisen, at du kan se præcist, hvor mange der har set din annonce, og hvor mange af dem, der har besøgt butikken? Og endnu vigtigere, hvor mange af dem, der kommer i butikken, vælger at købe noget – og hvis de ikke køber noget, hvordan får vi dem til at købe noget?
Og som lovet tidligere i artiklen, så er der lige en forklaring på, hvordan sammenhængen mellem bud og kvalitetsscoren, danner baggrund for, hvor din annonce kommer til at være eller ikke være.
Håber, at artiklen har givet dig nok informationer og værktøjer til at få påbegyndt eller en forståelse for, hvad Google Ads indebærer, og hvad det kan gøre for dig. Nedenfor kan du finde en kort video-opsummering, hvor Thomas forklarer det vigtigste om Google Ads på et minut: