I dette indlæg vil jeg forklare, hvad Facebook Business Manager er, og hvorfor det er smart at bruge for din virksomhed. Hvis ikke du allerede har oprettet en Business Manager, så kan du komme i gang her fra den officielle Facebook side. Her finder du en lille og simpel guide til, hvordan du får det sat op hurtigt og nemt.
Business Manager er en verden for sig selv, og hvis jeg skulle beskrive alle mulighederne ned til mindste detalje, er jeg bange for, at indlægget ville blive for langt til, at du ville kunne læse det.
Og jeg vil så gerne have, at du bare kommer godt i gang, så du – ligesom mig – kan se, hvor godt et program det egentligt er.
Derfor er de fleste af mulighederne blot beskrevet ganske overfladisk, og hvis du har uddybende spørgsmål, skal du være mere end velkommen til at skrive til mig på jt@wemarket.dk 🙂
Lad os starte…
Hvad er Facebook Business Manager?
Det er et værktøj i Facebook, hvor man kan samle alle sine aktiver (sider, annoncekonti, instagramkonti, produktkataloger osv.) under én stor bred paraply, der hedder Business Manager. Det betyder, at du kan tilgå alle dine aktiver, som har med Facebook at gøre ét samlet sted, i stedet for at have det spredt ud over det hele og koblet til din private konto – eller endnu værre; falske konti.
Dette er skal ikke forveksles med Facebook for Work – det er to vidt forskellige ting.
Det er skide smart, men lad os lige gå videre med lidt..
..historie om mine erfaringer med Facebook Business Manager
Rigtigt mange, jeg snakker med, tænker ‘Facebook Business Manager er simpelthen for stort, irriterende og forvirrende at komme i gang med – det er ikke brugervenligt!’ – og den udmelding kan jeg kun være enig i. Jeg havde alle de samme udfordringer de første par dage, jeg sad og arbejdede i Facebook Business Manager, men det var fordi, jeg tidligere havde vennet mig til at bruge Facebooks ældre version af ‘Business Manager’. På dansk kan man bare sige, at det var en rigtig, rigtig dårlig version af det nuværende Business Manager.
Men det er altid svært at lære noget nyt, ikke? Og sådan var det også for mig. Du sidder måske selv og har lært at administrere én eller flere sider på din måde – men lad mig forsikre dig om, at du kan spare tid og hovedpiner, samt få adgang til en hel ny verden af muligheder, hvis du gider at sætte dig ind i Business Manager.
Dette er blot for at slå fast: Du er langt fra den eneste, der synes, det kan være lidt uoverskueligt at komme i gang – og med det sagt; lad os komme i gang med netop Business Manager, og hvad du kan bruge det til 😉
Oftest stillede spørgsmål om Facebook Business Manager (små tips til at komme godt i gang):
– Hvordan finder jeg min Business Manager?
Det gør du i højre hjørne af din private Facebook (som vist herunder). Der skulle du gerne have et lille afsnit, der hedder “Business Manager”.
– Hvordan kommer jeg så tilbage til min private Facebook, når jeg er inde i Facebook Business Manager?
Samme sted! (Næsten i hvert fald) Du klikker, som vist på billedet herunder, og så trykker du helt oppe i toppen af drop-down menuen, hvor der står “Gå til personlige nyheder”.
– Hvordan navigerer jeg rundt i alle tingene?
Mit bedst råd er at bruge søgefunktionen i toppen. Her vil du kunne finde ALT; men den kan godt være lidt langsom til at få loadet det hele, så giv den tid. Den søger i alle dine annoncer og opslag på Facebook, som er koblet på administratoren.
– Hvordan finder jeg alle mine aktiver på den mest overskuelige måde?
I virksomhedsindstillinger – den finder du som vist på billedet herunder. Når du læser videre i dette indlæg, vil du også få brug for dette menupunkt.
– Hvornår skal jeg egentligt overveje Facebook Business Manager?
Lige så snart du har mere end én side, så er det nemmere at administrere med en Business Manager. Det vil sige, at så snart du begynder at bruge annoncekroner på Facebook, så ville jeg samle både din side(r) og annoncekonto i en business manager
Hvor administrerer jeg Facebook Business Manager fra?
Som nævnt tidligere, så gør Facebook Business Manager det utrolig let at få alle dine aktiver ind under én paraply. Dette betyder, at det også er let for dig at tildele de rigtige rettigheder til dine ansatte eller eventuelle partnere. Det kunne eksempelvis være et bureau, som du arbejder sammen med, eller der kan være flere Business Managere i større koncerner, hvor det giver mening at gøre.
For at kunne tildele disse aktiver, skal du ind under Business Settings (det kan du se under “oftest stillede spørgsmål” lidt længere oppe i dette blogindlæg). Når du er herinde, er du helt inde i hjertet af Facebook Business Manager, og herfra kan du klare næsten alt fra. Og det er rigtig vigtigt at vide. For der er mange forskellige muligheder, der forvirrer en rundt omkring — men lige her, ligger guldet, og 95% af de vigtigste funktioner i Facebook.
Først, hvis vi starter i venstre side, er der en lodret menu, som ser således ud:
Her finder du alle de aktiver, som jeg tidligere nævnte. De tre nedenstående punkter i menuen skulle være nok til at få dig godt i gang med din forretning.
- Personer: Du finder dette punkt under fanen “Brugere”.Her inviterer du andre til at arbejde i din Business Manager. Det kunne eksempelvis være en ansat eller en konsulent. Herinde kan du også tildele andre aktiver til hver enkelte ansatte, som er koblet på Business Manageren. Facebook har skåret det ind til benet, så du får kun meget få muligheder (knapper at trykke på). Enten kan du tilføje en ny medarbejder eller tildele aktiver til medarbejdere, som allerede er oprettet.
- Sider: Du finder dette punkt under fanen “Konti”. Her ligger alle de Facebook-sider (én af formerne for aktiver), du har inde under din ‘paraply’ (Business Manager). Her kan du tilgå Facebooksiden og administrere den, som du plejer. Du kan også tilføje aktivet til flere personer ad gangen. Det er essentielt det samme som at tilføje rettigheder under “People” – her tilføjer du blot flere personer til ét aktiv, istedet for at tilføje flere aktiver til én person. Igen har Facebook Business Manager skåret ind til benet og giver dig kun meget få muligheder – nemlig, dem som du skal bruge.
- Annoncekonti: Dette punkt ligger også under “Konti”. Her gælder det samme, som ved pages. Det er nøjagtigt den samme måde, du administrerer dem på og tilføjer personer, så de har de rettigheder, du ønsker, at de skal have.
På både Sider og Annoncekonti ligger der også en mulighed for at tildele en partner. Det er her Facebook Business Manager bliver rigtig smart. Det betyder nemlig, at du kan give en anden Facebook Business Manager adgang til lige præcis de aktiver, du gerne vil have, de skal have adgang til. Lidt ligesom du tildeler adgang til personer. Her skal blot bruges et Business ID. Det kan du læse om lidt længere nede.
Et eksempel på dette kunne være for os (WeMarket), som et bureau. Vi bliver oftest tildelt “Partner” af vores kunder. På den måde bibeholder de stadig 100% kontrol over deres egne aktiver. At gøre dette på en anden måde er ikke best practice og kan ikke anbefales. Det plejer som regel kun at give problemer på længere sigt. Når vi så har fået en partner-adgang, vil vi kunne administrere det hele igennem vores Business Manager. Smart!
Udover de 3 vigtige punkter ligger der også et væld af andre punkter i menuen.
Den du nok oftest vil komme til at bruge vil være “Virksomhedsoplysninger” – her ligger ting, som det tidligere nævnte Business Manager-ID, som skal bruges, hvis du skal oprettes som partner i en anden Facebook Business Manager. Det er markeret med rødt, hvor i menuen du finder den på billedet nedenfor.
Derudover ligger der blandt andet også “Partnere” og “Betalinger”, på billedet markeret med gul – jeg vil dog ikke råde dig til at bruge hverken den ene eller den anden, medmindre du 100% ved, hvad du laver. Det kan nemlig blive noget rod, hvor rettigheder er lidt flyvske. Menupunkterne giver dig mulighed for at tilknytte partnere og opsætte betalingsinfo, MEN jeg vil stærkt anbefale, at du gør dette på aktiverne istedet for – altså individuelt. Det giver dig nemlig den fulde kontrol, og ved at gøre det sådan sker der ikke uheld, hvor man kan komme til at bruge penge fra et forkert kort, når man annoncerer.
Navigering i Facebook Business Manager
Hvis du allerede arbejder med annoncer, så har du garanteret stiftet bekendtskab med denne menu:
Der er nemlig rigtigt mange af de ting, som man også kan finde inde i den normale annonceadministrator. Du finder menuen helt oppe i toppen under en såkaldt “burger-menu” (tre vandrette linjer ovenpå hinanden).
Her finder du primært ting, som man bruger til annoncering på Facebook. Når du først har alle dine aktiver på plads, vil dette være din go-to menu, for at arbejde videre med Facebook. Mulighederne er nærmest uendelige, og for mange til at komme ind på i dette indlæg!
Jeg håber ovenstående har hjulpet dig med, hvor du skal begynde din færden i Facebook Business Manager.
Hvis du har brug for yderligere hjælp, enten til business manageren eller til Facebook annoncering, står vi naturligvis altid klar til at rådgive. Giv os et kald på 71 99 34 74 eller kontakt os her – det er naturligvis 100% uforpligtende.
Hvis du gerne vil læse lidt mere omkring Facebooks univers, kan jeg anbefale:
Facebook billedstørrelser
Facebooks tekstregler (på billeder)
Hvad koster Facebook Annoncering?