Skrevet af: Jannick Troelsen
3. januar 2023

Facebook Analytics 2023

Man kan ikke lægge et puslespil uden at have alle brikkerne. Eller det kan man godt, men det bliver svært at se, hvad det forestiller. Det er lidt den fornemmelse, man står med, når man forsøger at kortlægge en digital kunderejse alene ved hjælp af Google Analytics.

Med introduktionen af Meta (tidl. Facebook) Analytics er der heldigvis kommet andre muligheder. Puslespillet er fortsat ikke fuldendt, men vi er tættere på.

I Meta (tidl. Facebook) Analytics kan du nemlig foretage people-based tracking af dine kunder i stedet for cookie-based, og det er en klar forbedring.

I dette blogindlæg forklarer jeg, hvad ovenstående betyder. Jeg gennemgår også, hvordan du kan bruge Meta (tidl. Facebook) Analytics i forsøget på at blive klogere på dine kunder.

Sådan ser interfacet i Meta (tidl. Facebook) Analytics ud:

Facebook Analytics interface

Meta Analytics
Meta (tidl. Facebook) Analytics er et værktøj, der samler data fra dine APPs, pixels, Facebook-sider, betalte kanaler og offline-lister. Meta (tidl. Facebook) er nok det medie i verden, der har mest data på sine brugere. Til trods for det er det vigtigt at understrege, at værktøjet ikke kan tage helt over for Google Analytics. Det bør anvendes som et supplement.

Cookie-based tracking
Den mest væsentlige forskel mellem Google Analytics og Meta (tidl. Facebook) Analytics er måden, værktøjerne sporer på. Google sporer de besøgendes adfærd på din hjemmeside ved hjælp af cookies. En cookie er en lille tekstfil, en hjemmeside placerer på den enhed, du har besøgt den fra.

Det vil sige, at hvis du besøger www.wemarket.dk fra din mobiltelefon, vil vores hjemmeside placere en cookie på din mobiltelefon. Besøger du så igen www.wemarket.dk for at udfylde en kontaktformular, men denne gang fra din tablet eller PC, vil hjemmesiden placere nye cookies herpå.

Google er altså ikke i stand til at spore cross-device. Det vil sige, at Google ikke ved, at dine besøg fra henholdsvis mobil, pc og tablet er besøg foretaget af den samme person. Besøgene vil derfor fremgå som forskellige sessioner og ikke som dele af den samme kunderejse. Det giver dig ikke et retvisende billede af din data.

People-based tracking
Det er her, Meta (tidl. Facebook) Analytics er virkelig smart. Meta (tidl. Facebook) kan nemlig, langt hen ad vejen, spore cross-device. I stedet for at spore pr. enhed sporer Meta (tidl. Facebook) via åbne Facebook-profiler. Da du ofte har din Facebook-profil åben på både mobil, tablet og PC, vil Meta (tidl. Facebook) kunne se, at de forskellige besøg på www.wemarket.dk kommer fra den samme person. Og det gør dit datagrundlag bedre.

Har du en webshop, hvorpå du har indsat en Facebook-pixel, vil du altså nu kunne måle på omsætning pr. person og ikke blot pr. enhed.

Customer Lifetime Value

Idet Meta (tidl. Facebook) ikke er begrænset af cookies, kan Meta (tidl. Facebook) Analytics bedre vise dig dine kunders Lifetime Value. Din relation til kunden opstår ved første køb. Baseret på Meta (tidl. Facebook) data vil du så kunne forudse, hvilken værdi dine kunder har for dig på sigt. Du vil kunne se, hvilken gennemsnitlig omsætning den kunde, der køber noget i uge 0, repræsenterer i uge 8 og 9. Og du vil kunne se, hvilken værdi et køb har for din forretning efter fx seks måneder.

Du finder oversigten over dine kunders livstidsværdi i fanen til venstre som vist på billedet nedenfor:

Customer Life Time Value

Meta (tidl. Facebook)Analytics er også smart, da den data, du får på dine besøgende, ikke længere er begrænset til deres adfærd på din hjemmeside.

I Meta (tidl. Facebook) Analytics kan du oprette funnels, der sporer de forskellige hændelser, der fx leder op til et salg eller en udfyldt kontaktformular. Det kan du også i Google Analytics. MEN Meta (tidl. Facebook) ved, hvor mange af dine kunder, der forud for besøget på din hjemmeside, har reageret på et Facebook-opslag, og det kan tilføje din data et helt nyt lag.

Med dette ekstra data-lag kan du få indblik i, hvor effektiv din markedsføring på Facebook er og derefter foretage de justeringer, der giver mening.

Funnels i Facebook Analytics

Du opretter en funnel/en tragt i Meta (tidl. Facebook) Analytics ved at trykke på Funnels i fanen til venstre, som vist på billedet ovenfor. Når du har trykket på ’Create Funnel’, vælger du de trin, du ønsker, Meta (tidl. Facebook) skal spore.

Meta Attribution

Spørgsmålet om attribuering er altid en udfordring, for hvilken kanal skal egentlig have størstedelen af æren for dine konverteringer? Meta (tidl. Facebook)? Google? Eller måske noget helt tredje? Spørgsmålet kan stadig være svært at svare på, men nu har Meta (tidl. Facebook) gjort det lettere for dig.

Du har nu mulighed for at tilknytte alle dine platforme (fx Bing, Yahoo, Google ) til Meta (tidl. Facebook)Analytics og dermed få et mere komplet billede af rejsen til konvertering på din hjemmeside. Dette gøres under Meta (tidl. Facebook) Attribution:

Gå på opdagelse

Meta (tidl. Facebook) Analytics har en masse andre brugbare funktioner, som det vil tage alt for lang tid at gennemgå her. Derfor vil jeg råde dig til bare at søge efter Meta (tidl. Facebook) Analytics i din Business Manager og gå lidt på opdagelse i din data. Hvis du før har arbejdet med Meta (tidl. Facebook) , vil mange af de metrics, du finder, ikke være fremmede.

Arbejder du med Meta (tidl. Facebook) Business Manager og føler, det kan være lidt en jungle at navigere i, kan du læse Jannicks fremragende blogindlæg om emnet og blive lidt klogere lige her.

Læs mere:
Meta annoncering – øg brandkendskab og sælg mere
Meta Analytics – nu som App