Årsag nummer 1
Den første bygger indtil videre blot på indicier, men mon ikke tiden vil vise, at formodningerne holder stik. For år tilbage besluttede EU, at det var konkurrenceforvridende, at Google udelukkende viste visuelle annoncer fra eget prissammenligningssystem.
De visuelle shopping-annoncer er de, der ligger øverst i søgeresultaterne på Google, som eksempelvis disse:
Det åbnede døren for Amazon. Som annoncør på Google Shopping har Amazon kunnet indsamle viden om brugerne og deres adfærd samt indsigt i budpriser og markedstendenser.
I forvejen skal Amazon ses som en slags shopping søgemaskine for produkter – det er her, mange forbrugere går direkte ind, når de ved præcis, hvilke produkter de leder efter. Netop shoppingdelen af søgemaskinen er der, hvor Google tjener de fleste af deres penge, og det gør Amazon til Googles absolut største konkurrent.
Den indsamlede viden om brugeradfærd, markedstendenser og budpriser kan Amazon nu anvende til at forbedre sit eget PPC-system og gøre det endnu mere tiltrækkende for forbrugerne. Smart.
Årsag nummer 2
Det er også interessant, at Amazons har trukket sig fra Google Shopping, fordi det med største sandsynlighed vil betyde et fald i annoncepriser. Amazon er en gigantisk virksomhed med uendeligt dybe lommer, og det har skubbet priserne på Google Shopping annoncer gevaldigt i vejret. Så meget at mange mindre annoncører ikke har kunnet være med, fordi det simpelthen har været for dyrt.
Hvis du er en af dem, der har tilsidesat Google Shopping pga. manglende budgetter, er det nu, du skal slå til. Vilkårene bliver formegentlig ikke bedre, end de er netop nu. Spændende.
Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at komme i gang med Amazon.
Hvis det har interesse, kan du læse mere om Amazon i vores blogindlæg:
Hvad koster det at sælge på Amazon?
Amazon kommer til Danmark på godt og ondt!