Hvis du oplever, at salgstallene på Amazon ikke lever op til dine forventninger, eller at dine salgstal pludselig falder eller stagnerer, er det allervigtigste at sætte dig ned og prøve at finde frem til, hvad årsagen eller årsagerne til de skuffende salgstal er. For hvis du ikke ved præcist, hvad problemet er, hvordan skal du så kunne løse det?
Det allerbedste er dog at være et eller flere skridt foran en uhensigtsmæssig udvikling i salgstallene, og der er faktisk rigtigt mange ting, du kan gøre for at komme en skuffende udvikling i dit salg i forkøbet. I det følgende vil vi forsøge at give dig et indblik i nogle af de vigtigste, så du kan sælge mere på Amazon.
I denne artikel kommer vi igennem følgende punkter:
- Søgeordsanalyser
- Invester i nyt og bedre content
- Hold øje med konkurrenterne
- Invester i flere og bedre kundeanmeldelser
- Investere i ekstern trafik
1) Søgeordsanalyser
Langt de fleste produktsøgninger på Amazon foregår ved – som vi kender det fra Google – at brugeren i søgefeltet taster en søgefrase ind, som han eller hun er på udkig efter. For at optimere chancerne for at få vist dine produkter øverst på resultatsiden er det enormt vigtigt, at du har fået lavet en søgeordsanalyse, så du ved, hvilke relevante søgetermer du bør have med i dine produkttekster og investere i at få opmærksomhed på.
Her skal du ikke kun kigge på, hvilke relevante keywords der har flest søgninger, men også kigge på, hvordan konkurrencen er på de forskellige søgeord. Afhængig af den givne situation kan det sagtens give mening at satse mere på et keyword, som måske har knap så mange søgninger, men som du en del nemmere ville kunne komme til at rangere meget højt på.
Derudover er det vigtigt, at du løbende foretager søgeordsanalyser, fordi folks søgemønstre hele tiden ændrer sig, og det samme gør konkurrencen på de forskellige keywords.
Læs mere om Amazon SEO her.
2) Invester i nyt og bedre content
På Amazon er det meget ofte gode, indbydende produktbilleder og -videoer, der får folk til at købe. Som nævnt ovenfor er en god tekst med de rigtige søgeord enormt vigtig til at få Amazons brugere til at få øje på dit produkt. Samtidig må vi dog også erkende, at det er de færreste af Amazons brugere, der sætter sig ned og læser en lang produkttekst fra ende til anden, inden de beslutter sig for, om de vil lægge dine varer i kurven. Derfor er det utroligt vigtigt, at du hele tiden sikrer dig, at du har indbydende og relevante produktbilleder på din produktside, som både kan lokke folk ind på siden, men samtidig informere og overbevise dem om at købe netop dit produkt fremfor konkurrentens.
Dette er i øvrigt ikke kun gældende for dine produktsider. Hvis du har fået dit brand registreret i Amazon Brand Registry, og du efterfølgende har oprettet en såkaldt Brand Store til dit brand og dine produkter, er det naturligvis også vigtigt, at du ved hjælp af flotte og imponerende produktbilleder og -videoer kan præsentere dit brand fra den allerbedste side over for Amazons brugere.
3) Hold øje med konkurrenterne
Et vigtigt parameter inden for salg har altid været at have et overblik over sine konkurrenter. Amazon er i den henseende ikke spor anderledes. Du bør derfor altid holde et vågent øje på, hvad dine direkte konkurrenter gør, og om der kommer nye til. Her bør du naturligvis altid holde øje med konkurrenternes prissætning, men samtidig også være opmærksom på, om de præsenterer deres produkter på en mere indbydende måde end dig, eller om de er bedre til at fremhæve deres produktfordele, end du er.
Hvis du sælger præcis samme produkt som andre sælgere på Amazon, bliver ovenstående kun endnu vigtigere, da det her gælder om at sikre sig den yderst vigtige ”buy box”. Den sælgers produktside, der har buy box på et bestemt produkt, vil nemlig blive vist til Amazons brugere først fremfor andre sælgeres. Hvem Amazons system tildeler buy box’en til, bestemmes af en algoritme, der består af forskellige parametre, fx prissætning, tidligere salgstal, kundeanmeldelser etc.
4) Invester i flere og bedre kundeanmeldelser
Som nævnt ovenfor er kundernes anmeldelser af dit produkt også en ting, der er ekstremt vigtigt for dit salg på Amazon. Det er ikke kun noget, som vi ved, at mange af Amazons brugere kigger meget på, inden de beslutter sig for et køb, men masser af positive kundeanmeldelser vil også få dit produkt til at rangere bedre og få Amazons system til først at vise kunderne dit produkt frem for konkurrentens produkt med færre og/eller dårligere anmeldelser.
Det gælder altså hele tiden om at maksimere antallet af anmeldelser, men naturligvis også kvaliteten af dem. Hvis du for kort tid siden har påbegyndt salget af dine produkter på Amazon, vil du naturligvis endnu ikke have ret mange anmeldelser at kunne fremvise. Du kan dog selv aktivt gøre noget for at speede processen op, nemlig ved at tilmelde dine produkter Amazons Vine Program. Hvis Amazon godkender dine produkter, kan du få lov til at sende produkter ud til almindelige forbrugere, som har meldt sig som produkttestere, og på denne måde indsamle op til 30 kundeanmeldelser inden for relativt kort tid.
5) Investere i ekstern trafik
For at booste salget på Amazon har du også den mulighed at investere i kampagner uden for Amazon (fx via Google Ads eller din egen hjemmeside) til at få flere brugere ind på dine produktsider på Amazon. En forøgelse af salget af dine produkter på Amazon er som tidligere nævnt et af de parametre, der vil kunne føre til, at Amazons logaritme vil begynde at rangere dine produkter højere i sammenligning med de konkurrerende produkter, så derfor vil en investering i ekstern trafik ind på Amazon i det lange løb virkelig kunne betale sig. Som nævnt ovenfor er det også enormt vigtigt at få tilknyttet en masse positive kundeanmeldelser til dine produktsider, og potentialet for en positiv kundeanmeldelse må typisk anses at være størst ved en forbruger, som først har været forbi din virksomheds hjemmeside, før de forhåbentlig ender med at lægge en ordre i kurven på din Amazon produktside.
Vil du gerne have hjælp til at sælge mere på Amazon, så er du velkommen til at sende os en mail på kontakt@wemarket.dk eller ringe til os på 70 44 42 88.