Skrevet af: Henriette Kahlert
13. juli 2022

3 tricks til nem søgemaskineoptimering i WordPress

Det mest populære CMS (eller “backend system”) målt på markedsandel er WordPress. Det skyldes blandt andet, at det er meget nemt at bruge, grundet opbygningen – også selvom man ikke har en baggrund som udvikler. Dette gælder også, når vi taler om søgemaskineoptimering i WordPress. Med de rigtige udvidelser, eller plugins som WordPress kalder det, kan du nemt og hurtigt optimere SEO. 

Hvis du har et WordPress website, og måske endda en Woocommerce webshop, men er lidt usikker på SEO, så er du landet det helt rigtige sted! Jeg vil nemlig i dette blogindlæg komme med 3 tricks, der gør søgemaskineoptimering i WordPress nemt. 

 

Disclaimer: Brug WordPress plugins med omhu

Der er gennem tiden udviklet et hav af plugins til WordPress, der bidrager med hvert deres formål. De fleste plugins er gratis, hvilket også gør det fristende at installere på livet løs. Dog er der en hage ved alting. I denne situation handler det om hastigheden af dit website – altså hvor lang tid der går fra at brugeren klikker på din hjemmeside, til at alt på siden er indlæst. 

Jo flere plugins du har installeret, jo længere tid vil det tage at indlæse dit website. Det er frustrerende for brugeren, der med al sandsynlighed vil give op ret hurtigt (vi taler i løbet af få sekunder!), og vil “bounce” tilbage til Google og klikke på konkurrenten. Kritisk. Det skal vi for alt i verden undgå.

Derfor skal du ved søgemaskineoptimering i WordPress vælge dine plugins med omhu.  Læs beskrivelser og anmeldelser af plugins grundigt, og installer kun plugins du reelt set får brug for. Jeg anbefaler, at du løbende tjekker dine plugins, og sletter dem, der alligevel ikke bidrager med noget.

Nu tænker du måske, at du aldrig kommer til at finde hoved og hale i best practice, når det kommer til plugins. Derfor er det heldigt, at min kollega Danni har skrevet et fremragende blogindlæg om essentielle SEO plugins til WordPress, som du med fordel kan læse, hvis du vil have en mere dybdegående viden om SEO plugins i et bredere perspektiv.

 

Trick 1: Yoast – kongen af WordPress SEO

Yoast er det jeg vil kalde en SEO-pioneer, når det kommer til WordPress SEO. Jeg vil næsten lægge hovedet på blokken og sige, at du ikke møder en SEO-specialist, der ikke vil anbefale Yoast til deres WordPress kunder. Plugin’et gør det nemt for den almindelige website ejer at optimere de mest basale aspekter indenfor SEO. 

 

On page optimering med Yoast

Når du har installeret Yoast (som du gør under plugins -> tilføj nyt -> søg “Yoast” og installer), vil du finde følgende blok alle dine sider: 

Det er her magien sker. Noget af det første du får mulighed for, er at indtaste fokussøgeordet for siden (i Fokus-søgeordsfrasen) – hele grundlaget for din sides formål. Det er dette søgeord, du længere nede optimerer din SEO-titel og Meta beskrivelse efter.

Din SEO-titel fungerer som en slags “overskrift” i de organiske søgeresultater, mens Meta beskrivelsen er en form for udvidet beskrivelse af overskriften. Begge dele kan ses i Google – SEO-titlen står med blå skrift, og Meta beskrivelsen fremgår nedenunder. 

Som med alt andet, når vi snakker SEO, skal du sørge for at optimere disse med brugeren for øje – og ikke søgemaskinen. Du skal naturligvis nævne dit fokussøgeord i et eller andet omfang, men du skal ikke blot sætte det ind i titlen og beskrivelsen på 17 forskellige måder. Beskriv, hvad man kan forvente at finde på siden – det giver reel værdi til brugeren, og det belønner Google i form af bedre rangeringer. 

Som udgangspunkt har du nu optimeret de mest basale on page SEO elementer for en specifik landingsside. Nemt, ikke?

 

Avancerede indstillinger i Yoast plugin

Foruden disse lette optimeringer i Yoast, findes der også nogle udvidet “indstillinger”. Disse finder du ved at klikke på punktet “Avanceret”.

Her bevæger vi os lidt væk fra on page over til den mere tekniske del af SEO. Det første felt, “Tillad søgemaskiner at vise denne/dette (indlæg, side, produkt) i søgeresultaterne?”, bestemmer helt kort om den pågældende side er synlig for Google eller ej. Står der “nej” her, kommer din side altså ikke frem på relevante søgninger, da Google ikke har lov til at læse siden og gemme den i deres indeks – der altså er måden, hvorpå de rangerer sider. 

Du skal derfor sørge for, at det kun er sider, du helt reelt ikke vil have, at Google crawler, der er markeret med et “nej”. Det kan for eksempel være intranet for virksomheder, sider med personfølsomme oplysninger, forhandlersider og lignende.

Hvis du vil blive klogere på, hvordan du gør din hjemmeside synlig overfor Google, kan du læse om det i mit blogindlæg her.

 

Trick 2: Bekæmp døde sider med Redirection plugin 

Når jeg arbejder med søgemaskineoptimering i WordPress, støder jeg ofte på 404-sider. På normalt dansk betyder det, at siden er “død”. Et eksempel på en død side ser således ud:

Du kender det nok selv – det er dødirriterende at lande på en død side – især, hvis den ikke i det mindste guider dig videre derfra. Man hopper lynhurtigt videre – ofte tilbage til søgeresultaterne – og vælger en af de andre sider, der ikke er døde. Her har du tabt en potentiel kunde – øv! 

 

Derfor er det vigtigt, at bekæmpe døde sider, og det kan du nemt og hurtigt med Redirection plugin til WordPress. Når du har installeret det, lægger det sig typisk under “Værktøjer” i venstre side, når du er logget ind på din WordPress side:

 

Hvad er et redirect?

 

Et redirect, eller “omdirigering” som det også kaldes på dansk, er en måde hvorpå vi fører brugeren fra en død side til en ikke-død side – helt uden at de ved det. Det lyder måske uoverskueligt, men frygt ej – via Redirection plugin’et er det virkelig nemt.

 

Det eneste du skal bruge er:

    • URL’en fra den døde side
    • En ny URL (fra en side, der ikke er død)
  • ..og at du har installeret Redirection plugin.

 

Sådan bruger du Redirection plugin

 

Når du er inde på plugin’et trykker du på “add new”:

Herefter er det kun “Source URL” og “Target URL” du skal forholde dig til.

  • I Source URL indtaster du den gamle URL (altså den døde side)
  • I Target URL indtaster du den side, brugeren i stedet skal have vist

 

 

Det allerbedste alternativ er at vise brugeren hen på en side, der minder om det, de søgte. Har de fx fra de organiske søgeresultater klikket sig ind på en side, der hedder “ditdomaene.dk/barbiedukker/”, kunne det give mening enten at lede dem ind på en side a la “ditdomeane.dk/legetoej/” eller måske “ditdomaene.dk/bratzdukker/”. Sidste udvej, hvis ikke du har en side, der giver mening, er at redirecte til forsiden – da det trods alt giver brugeren en bedre oplevelse, end hvis de lander på en død og tom side.

 

Når du har styr på den gamle og den “nye” URL, trykker du på “Add redirect” – og bom, så har du oprettet er redirect. Jeg anbefaler altid, at du gemmer den gamle URL, så du kan teste, at dit redirect virker bagefter. Det gør du helt simpelt ved at sætte den ind i URL-bar og tjekke, om du bliver viderestillet til den nye side, eller om siden fortsat er død.

 

Du skal måske rydde din cache før det virker. Din cache er her hvor webbrowseren, fx Google Chrome, gemmer nogle filer lokalt på din computer, således at loade processen går hurtigere næste gang, du besøger selv samme side. Derfor vil du altså ikke altid kunne se ændringer med det samme, med mindre du rydder cachen.

 

Og hvordan gør man så det? Helt simpelt: Via endnu et smart plugin!

 

Trick 3: Ryd din cache med WP Rocket

Det absolut bedste plugin til cache i WordPress er, i min optik, WP Rocket. Modsat de to forrige plugins, er WP Rocket ikke gratis, men det er et yderst effektivt plugin til at rydde din cache. Du finder priserne på deres hjemmeside, som er linket i dette blogindlæg.

 

Er du på udkig efter et gratis caching tool, findes der fx WP Fastest Cache, men i dette blogindlæg tager jeg udgangspunkt i WP Rocket.

 

Hvordan bruger du WP Rocket?

 

Når du har installeret (og betalt for) WP Rocket, vil du kunne se denne i topbaren under din hjemmesides URL, når du er logget ind: 

Hold musen over “WP Rocket”, og tryk på “Clear Cache”. Det lyder måske for let, men det er helt simpelt, alt det du skal gøre. Herefter burde du kunne se dine ændringer være trådt i kraft, hvad end du har været i gang med optimering af Title og Meta beskrivelse i Yoast, eller om du har oprettet et redirect med Redirection plugin. Det er da smart!

 

Opsummering

Alting har en ende – også dette blogindlæg. Jeg håber dog meget, at du er blevet klogere på, hvor nemt det rent faktisk kan være at arbejde med søgemaskineoptimering i WordPress. Du er i hvert fald nu klædt på til at kunne:

 

  • Vælge dine plugins med omhu, og kun have dem installeret, der giver mening, så du undgår at gøre dit websites loadtid rigtig langsom.
  • Optimere Title og Meta beskrivelse, samt tjekke at dit site er synligt for Google, med Yoast.
  • Bekæmpe døde sider ved at oprette redirects med Redirection plugin.
  • Lynhurtigt se dine ændringer træde i kraft ved at rydde din cache med WP Rocket (eller et gratis alternativ som WP Fastest Cache).

 

Der er selvfølgelig meget mere i det at arbejde med SEO, end at installere og bruge 3 forskellige plugins. Er du i den forbindelse interesseret i en analyse af netop dit WordPress site (andre CMS’er er også hjertelig velkomne!), er vi i Team SEO altid klar på at hjælpe. Du får vores bedste bud på reelle tiltag, som du kan arbejde med, for at forbedre dine SEO-indsatser.