Skrevet af: Anders Jessen
26. januar 2020

Black Friday – er din webshop klar?

Tips & Tricks til din markedsføring i forbindelse med Black Friday

“Åh nej! Der er ikke lang tid til Black Friday, og jeg er ikke kommet ordenligt i gang endnu.” Hvis det er din situation lige nu, er du havnet det helt rigtige sted.

Vi har støvsuget nettet og brugt vores erfaringer til at give dig ét samlet overblik over alle tips, tricks og genveje til det forjættede land = en kæmpe omsætning på din webshop!
Vi ved alle, hvad Black Friday er, og hvor stort et fænomen det er blevet. Så der er ingen grund til at komme med en dybere forklaring – specielt ikke når uret tikker.

Så lad os komme i gang….

Start med din webshop

Skab opmærksomhed omkring Black Friday

Det er årets største salgsdag, og det skal ingen af dine besøgende være i tvivl om. Derfor skal de også eksponeres massivt for dine vildeste tilbud, når de besøger din webshop, og her er et kæmpe stort Black Friday-banner på din forside ikke nødvendigvis nok. Her bør du supplere med Pop Ups! Lav en Black Friday-Pop up, der sørger for, at ingen af dine besøgende overser dine Black Friday-tilbud.

Et værktøj som Sleeknote giver dig næsten uendelig muligheder med Pop Ups. Du kan indstille den til at komme frem efter en bestemt tid, efter en bestemt handling og på bestemte sider.
Det kan f.eks. være en besøgende skal have din Black Friday-Pop Up, efter de har været på din forside i 10 sekunder – Sleeknote kan det hele.

Brug nedtælling
Tilbuddene gælder den ene dag, og derfor er Black Friday 100% urgency – det skal du udnytte! Derfor bør du gøre brug af nedtælling alle de steder, du kan slippe afsted med det: på din forside, din Black Friday-landingpage, dine sociale medier, i dine nyhedsbreve – du er med. Det er lige før, du skal starte enhver telefonsamtale med at proklamere, at der kun er x antal timer tilbage af Black Friday!

Hvis du har en webshop hos SmartWeb, kan du gratis opsætte en nedtælling på din webshop. Bruger du WordPress eller et andet system, skal du på jagt efter et tredjeparts-plugin.

Integrer en nedtællingsfunktion på din hjemmeside og slå på urgency.

(Billede fra SmartWeb)

 

Lav time-tilbud

Som nævnt ovenfor er Black Friday urgency, urgency, urgency! Derfor kan det være et godt trick at benytte tilbud på forskellige tidspunkter i løbet af hele Black Friday. På den måde er der hele tiden, nyt indhold på de sociale medier og nye tilbud, dine besøgende skal forholde sig til. De har måske været inde og kigge, men hov – nu er der nye tilbud, flere rabatter eller større besparelser.

Kan du se, hvor jeg vil hen?

Brug Black Friday som produktkategori

På Black Friday er der typisk to typer søgninger på nettet: på et specifikt produkt eller på tilbudsvarer generelt. Den søgende er enten interesseret i lige præcis dét produkt, de har ledt efter, eller også ønsker de at se alle de gode tilbud, du har. Sidstnævnte løser du let ved at lave en Black Friday-kategori på din webshop, så kan dine besøgende få ét samlet overblik.

Husk relaterede varer

Store besparelser, massive tilbud og vilde rabatter er bestemt ikke noget, man tjener mange penge på. Det kan uden tvivl skabe en stor omsætning, men det giver ikke smør på brødet – eller brød i det hele taget.

Vi ved alle, hvor træls det er at købe et nyt kamera, for så at finde ud af, at der ikke hørte et hukommelseskort med. Så skal man ind og lede efter et hukommelseskort, når man lige så godt kunne have købt det sammen med kameraet. Derfor skal du huske dine relaterede varer. De skaber en øget værdi for dine kunder og kan i bedste tilfælde spare dem for endnu en købsprocess, der måske ikke ender hos dig.

Husk et godt salg = god service.

Fremhæv de gode priser

Når du kører massive Black Friday-tilbud på din webshop, skal det selvfølgelig også fremgå helt tydeligt, at produkterne er nedsat. Det kan fx være, du viser den procentvise besparelse eller besparelsen i kroner. Se eksempel nedenfor:

Fremhæv dine gode priser og ikke mindst besparelser på Black Friday

Lav en Black Friday-landingsside

Af samme grund som du har en Black Friday-produktkategori, skal du også have en Black Friday-landingsside. Det betyder, at personer, der googler “[Dit navn] + Black Friday” med stor sandsynlighed bliver dirigeret direkte ind på din Black Friday-landingsside, hvor du styrer oplevelsen 100%. Her kan du give dem ét samlet overblik over alle dine tilbud, med nedtælling og synlige besparelser.

Understøt din Black Friday-landingsside

Nu du har brugt en masse energi og ressourcer på at lave en flot Black Friday-landingsside på din webshop, skal du også sørge for, at dine besøgende ser den. En effektiv on-site metode er en permanent Tab eller et fast menupunkt, der leder dine besøgende ind på din Black Friday-landingsside ved et klik. Du kan placere den i din header, så den bliver vist på tværs af alle dine undersider, og dermed er en hurtig genvej for alle dine besøgende.

Dansk Outlet har et menupunkt, der henviser til deres tilbud i denne uge. På samme måde kan man lave et menupunkt til Black Friday

Dansk Outlet har et menupunkt, der henviser til deres tilbud i denne uge.
På samme måde kan man lave et menupunkt til Black Friday

Webbler har en lidt mere avanceret udgave. Her følger deres hovedmenu med ned på siden når man scroller. På den måde er menupunktet altid tilgængelig.

Webbler har en lidt mere avanceret udgave. Her følger deres hovedmenu med ned på siden når man scroller.
På den måde er menupunktet altid tilgængeligt.

 

Udnyt dine osere

Selvom de fleste går shop-amok på Black Friday, er det langt fra alle. Måske en potentiel køber har været inde på din Black Friday-side og set dine gode tilbud, men ikke købt noget. Det kan være, de lige skal fristes igen. Her kan du lave en Pop-Up (fx via Sleeknote) med et særligt tilbud. Det kan være det sidste, der får dem til at gå fra besøgende til kunde.

Udnyt dine osere 2.0

Hvis dine besøgende ikke er til at hugge og stikke i, kan de stadig have værdi for dig. Her kan du benytte Sleeknote med Exit-Intent, og i stedet for at få dine osere til at købe, så få dem til at skrive sig op til dit nyhedsbrev eller like din Facebook-side. En Exit-intent pop-ups udløser ligger lidt i navnet – så snart den besøgende er på vej væk fra din side, fx ved at bevæge musen mod “tilbage” knappen, så bliver de præsenteret for en pop-up.

Udnyt dine købere

Nu hvor du har gjort dine besøgende til kunder, kan du lige så godt få mest muligt ud af dem. Ikke på en anmasende måde, men mon ikke også dine kunder er interesserede i at følge med på din Facebook-side eller modtage dit altid spændende nyhedsbrev, hvor de måske ovenikøbet får en rabatkode? Her er timing vigtig. Her skal Pop-Up’en ikke afbryde købsprocessen, men bruges som glasur på kagen – nemlig på din takkeside.

Hav sikkerheden i orden

Hvis din hjemmeside bliver vist som usikker i dine besøgenes browsere, kan det skræmme dem væk. Til gengæld skal dine besøgende ikke tænke på sikkerheden, når du har et SSL-certifikat. Det er hurtigt og nogenlunde billigt (prisen kan svinge), med andre ord: Få det nu fixet. 

Du kan læse meget mere om SSL-certifikater her: Hvad er et SSL-certifikat 

Et SSL-certifikat sikrer at din hjemmeside ser sikker ud for besøgende.
Gratis levering

Er dine konkurrenters priser lidt lavere end dine? Så overvej gratis fragt. Kunder hader at betale for levering, og hvis dit produkt koster 10 kr. mere end dine konkurrenters, men kunden sparer 30 kr. i fragt hos dig, ved vi godt, hvem der får ordren. Hvis du vælger at gå med gratis levering, skal du huske at bruge det i din markedsføring.

 

SOCIALE MEDIER

Gør brug af Facebook

Du kan uden problemer starte din Black Friday-kampagne tidligt, og det første skridt er at oprette en begivenhed på Facebook. Her kan alle dine praktiske oplysninger omkring Black Friday stå:

  • Dato og tidspunkt
  • Strukturen på dine tilbud – fx time- eller heldagstilbud
  • Vilkår for dine tilbud – Så længe laver haves, begrænsninger osv.
  • Specielle fordele lige netop denne dag – fx Gratis fragt, eller at alle der køber også får en Goodiebag.
  • Praktisk info – fx en forlænget leveringstid pga. mange ordrer eller en garanteret leveringstid.

Når du har oprettet din Black Friday-begivenhed, er det en god ide at gøre opmærksom på gennem almindelige opslag på din side. De almindelige opslag kan indeholde informationer om Black Friday på netop din webshop, konkurrencer og ellers generelt bare minde folk om begivenheden. Her er målet at få flere til at klikke på enten ‘Deltager’ eller ‘Interesseret’-knappen.

Yderligere kan du også vælge at køre annoncer på Facebook målrettet personer, der har vist interesse for din Black Friday-begivenhed. Det kan være brede annoncer, hvor du rammer personer, der synes godt om din side, eller annoncer med en mere snæver målgruppe – fx folk, der har interageret med din Black Friday-begivenhed.

Opdater din Facebook-side – Alt skal stråle af Black Friday

Når personer besøger din Facebook-side, skal de ikke være i tvivl om, at du afholder Black Friday. Opdater dit coverbillede, opdater dit profilbillede, fastgør vigtig information øverst på din tidslinje.

Sørg for at din Facebook-side stråler af Black Friday.
Husk Instagram

Instagram bliver rigtig ofte brugt som inspirationskilde i starten af en købsprocess, og derfor kan du også her starte tidligt med at præge dine følgere. Det er en god ide tidligt at introducere dem for de lækre produkter, du ved, der kommer på tilbud på din webshop til Black Friday.

Når du opretter din Black Friday-begivenhed og dine yderligere annoncer på Facebook, skal du derfor huske også at vælge Instagram som annonceplacering. På den måde får du modnet dine følgere og gjort dem interesserede i dine Black Friday tilbud.

Nyhedsbreve

Også her er det en god idé at starte tidligt. Èn e-mail med Black Friday-tilbud dagen før er ikke nok.  Start blødt med en kærlig påmindelse om Black Friday og byg det stille og roligt op, indtil du giver det sidste skud med en slutspurt fredag aften. Sørg for at minde dine nyhedsbrevsmodtagere om, at du har Black Friday hele dagen. Husk også, at dine nyhedsbrevsmodtagere er din egen kundeklub. De skal selvfølgelig forkæles på Black Friday, uanset om det er med en tyvstart, en speciel rabatkode, gratis fragt eller en anden fordel – forkæles skal de.

 

Google Ads

Brug en Black Friday-header i dine Google Ads-annoncer

Fuld fart på alle kanaler – også på Google Ads. Google har i de sidste år haft en speciel Black Friday-header i Ads. Her kan du annoncere med helt konkrete Black Friday-budskaber, såsom gratis fragt, spar op til 70%, kun få timer tilbage osv. Se eksempel her:

Brug en Black Friday header i dine AdWords annoncer, for at øge opmærksomheden

 

Hav styr på dit Google Shopping-feed

Har du generiske varer (produkter der kan findes ved at søge på deres navn), og har du opsat Google Shopping?  Så er det en rigtig god idé, at have styr på dit Google Shopping feed op til Black Friday.  Typisk henter Google Shopping dit feed én gang i døgnet, men på Black Friday er der så meget trafik og salg, at det ikke er tilstrækkeligt. Du kan manuelt uploade dit feed til Merchant Center, og på den måde sikre, at der ikke bliver sendt købemodne besøgende til udsolgte produkter. Det mindsker risikoen for sure besøgende, samtidig med at du slipper for at betale for et ikke-brugbart klik.

Besøgende på Black Friday er typisk mere købemodne på denne dag. Derfor kan du også have succes med at give mere for et klik på denne dag end alle andre dage.

 

Backoffice/System

Test dine prisregler

Sørg for, at alle dine tilbud, prisregler og prisstrukturer er 100% gennemprøvet og testet. På den måde undgår du, at dine produkter bliver solgt til en forkert pris.

Hav gode tilbud klar som back-up.

Dine bedste tilbud bliver højst sandsynligt udsolgt først. Men dine besøgende skal da ikke besøge dig forgæves. Hvis et produkt er udsolgt, kan du have et nyt tilbud klar i samme kategori som det udsolgte produkt. Det kan eventuelt opsættes via Sleeknote, hvor besøgende på f.eks. en udsolgt iPhone X får en pop-up ved exit intent med et tilbud på en iPhone 11.

Sørg for at dine servere er klar

Ingen kan handle i en butik, hvis den er lukket. På samme måde kan ingen handle på din webshop, hvis dine servere er nede. Sørg for at der er nok serverkapacitet til at håndtere den store mængde af trafik, du får på Black Friday.

Forbered dig én gang til

Spiller dit checkout-flow? Har du alle dine produkter på lager? Fungerer dine AdWords-kampagner? Har du gode produktbeskrivelser? Har du nok af alle tilbudsvarer? Er din hosting-partner klar? Er din indløser klar? Kører dine Facebook-annoncer? Fungerer dine prisregler? Er der papir nok i printeren? Er der kaffe nok på kedlen?  Er dine konkurrenter billigere? Har de gratis fragt? Kører de konkurrencer? Hvordan markedsfører de sig?

Notér det, og hvis du ikke kan nå at reagere på det, kan du bruge det i din planlægning til næste år. Godt forberedt er halvt fuldendt. Hav en klar plan, hav en klar back-up plan – og giv så gas!

Hamre, hamre, hamre

Din indsats  skal være på 110%, men det gælder også om at kende dine kunder, så du ikke brænder penge af på den forkerte indsats.  Pas derfor på med at give dig i kast med massiv annoncering på Facebook, hvis du normalt har størst succes med nyhedsbreve.

Det kan sagtens være, at du ikke tjener særlig mange penge på de kunder, du får på Black Friday. Men salg nummer 1 er betydeligt sværere end salg nummer 2.  Brug derfor Black Friday smart og strategisk. Hvad er en kunde, der køber gentagende gange værd hos dig? Det kan være meget på den lange bane.

God forberedelse og god Black Friday

PS. Når du er ved at være klar til Black Friday, skal du huske på, at Cyber Monday kommer lige efter 😉

Flere blogindlæg fra WeMarket:
Sådan bliver din hjemmeside hurtig
Abandoned Cart Automation
Sæt din webshop på autopilot med Addwish

Anders er markedsføringsøkonom og har oveni en Professionsbachelor i Design & Business. Hans speciale er branding og marketing management, og med erfaring fra digitale og traditionelle medier set fra en kommerciel vinkel, er han den perfekte VækstPartner hos WeMarket.