Skrevet af: Jens Vittrup Thomsen
8. juli 2021

Amazon kommer til Danmark – snart!

Rygterne tager til, og der begynder også at komme indikationer på, at internetgiganten Amazon snart åbner op i Danmark. Amazon kommer formentlig til Danmark i oktober eller november – og meget kunne tyde på, at e-handelsgiganten rent faktisk er på vej denne gang.

Sidste efterår åbnede Amazon op i Sverige, og efter en indkøringsperiode begynder de nu at få godt fat i vores nordiske nabo. Derfor tyder det da også på, at vi denne gang bedre kan stole på, at Amazon rent faktisk er på vej. Det næste naturlige skridt i deres plan, vil nemlig være at åbne op i Danmark, som geografisk ligger godt i forhold til Sverige og landets store varelager, hvorfra der nemt og hurtigt kan sendes varer ud til forbrugerne i Danmark.

 

Hvilken betydning får Amazons indtog i Danmark?

Til dig som sælger varer fra eksterne leverandører

Til dig som producerer og sælger egne produkter (og evt.) fra eksterne leverandører

Til dig som er producent af varer, som sælges via forhandlere

Hvad skal du gøre nu?

Vil du have professionel hjælp?

 

Hvilken betydning får Amazons indtog i Danmark?

Amazon har allerede en andel af det danske marked på omkring 2% – og den andel vil uden tvivl vokse. I Danmark er vi i høj grad vant til at ”google” produkter, men i mange andre lande benytter kunderne i meget højere grad Amazon til at søge produkter frem. Med indtoget af Amazon vil denne måde at søge produkter på også vinde indpas i Danmark, og på den måde vil man se handlen flytte sig.

Det er da heller ikke tilfældigt, at Amazon kaster sin kærlighed på vores lille land. Danmark er nemlig særdeles attraktiv for Amazon på grund af vores høje priser og generelt høje købekraft. Samtidig er forbrugerne allerede vant til at handle online, og 60% af danskerne har stor tillid til Amazon. Dette er med til at gøre Danmark særdeles attraktiv for Amazon, og med en indkøringsfase, der burde være rimelig kort.

Omvendt er de danske virksomheder allerede i dag super dygtige til at håndtere online salg. Mange webshops tilbyder gratis levering og hurtig kundeservice – to af Amazons vigtigste parametre for succes. Jeg tror, at det vil betyde Amazon ikke vælter det danske marked, som man eller kunne frygte.

Men som producent eller sælger, så skal du stadig gøre dig tanker om, hvordan du vil agere når Amazon gør sit indtog. At kæmpe imod Amazon kan blive en kæmpe mundfuld, så det handler om at finde de muligheder, du som virksomhed har, og hvor du kan adskille dig fra Amazon.

Uanset om du vælger at prøve kræfter med Amazon og udnytte det enorme potentiale, som er til stede, eller du ikke vil på Amazon – så er det sidste du må gøre, at sidde med hænderne i skødet og vente på de kommer. Uanset hvilken retning du vælger, så er vil det smarteste være, at du allerede nu gør dig nogle tanker og undersøger markedet indenfor din produktkategori, og eventuelt sætter dig og opvejer fordele og ulemper for netop din virksomhed og dine produktkategorier – på den måde er du foran mange af dine konkurrenter, den dag porten åbnes.

Er du lidt i tvivl om, hvordan du skal gribe det an?
Herunder giver vi vores bud på, hvad du som virksomhed skal være opmærksom på, og hvordan du kan gå til opgaven.

 

Til dig som sælger varer fra eksterne leverandører

Har du en webshop, som udelukkende sælger produkter fra eksterne leverandører, så vil du kunne opleve større konkurrence på det danske marked. Både fra andre danske virksomheder som ser muligheden for at sælge samme varer, men i særdeleshed også fra udenlandske konkurrenter.

 

Hvordan skal du forholde dig til Amazon:
Hvis du undlader at gøre noget, så vil du højst sandsynlighed opleve et faldende salg. Vælger du derimod at prøve Amazon af, så vil et godt råd være, at vælge de varer hvor du kan se, du kan konkurrere både på pris og levering. Derfor vil det første step være at få lavet en beregning på, hvad det koster at være på Amazon, hvilken fortjeneste du har på dine produkter og hvor stor konkurrence, der er.

Hos WeMarket kan vi hjælpe dig med at lave en korrekt beregning eller hjælpe dig på vej.

Kontakt os – så hjælper vi dig videre.

 

 

Disse 4 ting skal du især være opmærksom på

 

Fragt:
Hvis du ikke vil sælge på Amazon, så start allerede nu med at tilbyde gratis fragt. Dette er Amazons vigtigste våben og med det ude af spillet, vil Amazon få det mere vanskeligt ved at hive salget hjem.

 

Priser:
Vil du afprøve Amazon, så kommer man ikke udenom, at prisen er vigtig. Hvis der er flere, som sælger samme produkter, og deres priser er lavere end dine, så vil det højst sandsynligt ikke være dig, som vinder salget. Så brug ressourcer på de produkter, hvor du kan være med på prisen. Du vil stadig kunne vinde salget, selvom din pris er lidt højere, men det vil kræve, du er bedre på andre parametre.

Hvis du ikke vil på Amazon, så vil du stadig skulle holde øje med priserne på Amazon. Hvis prisen er markant lavere her, så vil du med tiden miste salg, hvis du ikke modsat kan tilbyde fx bedre service og hurtigere levering.

 

Kundeservice:
Uanset om du skal på Amazon eller ej, så vil kundeservice betyde endnu mere fremadrettet. På Amazon kan kunderne altid forvente at få svar indenfor 24 timer. Derudover er kunden det vigtigste aktiv for Amazon, hvorfor man som kunde stort set altid vil kunne få penge retur for en vare.
Så en god idé vil være at kigge sin kundeservice efter i sømmene og optimere de steder, hvor det kan lade sig gøre. Og husk, du kan give en personlig dansk kundeservice – bedre end Amazon.

 

Andre muligheder:

Mange danske webshop tilbyder personlig afhentning eller fremvisning i showroom. Dette kan Amazon ikke tilbyde, og her kan du gøre en stor forskel.
Hvis du har nogle brands, som du har rettighederne til i Danmark eller andre europæiske lande, så kan du forhøre din producent, om du må få adgang til deres brand registration på Amazon. Det betyder, at du vil få adgang til andre markedsføringsmuligheder. Det vil også være dig, som kan styre content, brand store (se eksempel) og udvidet produkt info (A+ content). Vi kan se at brand owner på Amazon sælger bedre end dem som ikke er, så denne del er vigtigt at sætte sig ind i.

Er du webshop ejer og har spørgsmål til dette, så kontakt os her.

Til dig som producerer og sælger egne produkter (og evt.) fra eksterne leverandører

Har du en webshop eller virksomhed hvor du sælger egne varer, så har du rigtig gode muligheder for at få succes med Amazon. Typisk vil du have en højere dækningsgrad, som gør dig i stand til at konkurrere med tilsvarende produkter inde på Amazon. Du vil også nemmere kunne skille dig ud blandt dine konkurrenter i forhold kvalitet og design, og derved vil prisen blive sekundær.

Har du eget brand, så har du mulighed for at få dette registreret hos Amazon. Det giver mange flere muligheder når du vil markedsføre dine produkter overfor kunderne. Du får adgang til at lave udvidet produktinfo (A+ content) din en brand store (se eksempel) samt adgang til andre og meget effektive annonce formater på Amazon. Mange analyser viser, at fremtiden på Amazon tilhører brand owners, både fordi de har gode produkter til kunderne, men også fordi Amazon ser dem som seriøse og dygtige sælgere.
For at kunne få registrere dit brand hos Amazon, så kræver det at du har en varemærkeregistrering fx i EU. Har du ikke allerede det, så er mit råd at komme i gang med dette hurtigst muligt.

Har du evt. andre varer, som du ikke selv producerer, så skal du tage stilling til, om du vil sælge dem på Amazon eller ej. Du kan læse vores anbefalinger vedr. dette lige her.

Husk – inden du træffer beslutning om at sælge eller ikke at sælge, så lav en business case på hvad dine muligheder er på Amazon. Amazon bliver ikke kun Danmark, det vil blive hele Europa og verden, som kan blive en afsætningskanal for dine produkter. Vil du have hjælp til at lave denne business case, så kontakt os her.

 

 

Disse 4 ting skal du være opmærksom på

For virksomheder der producerer deres egne varer gælder nogenlunde de samme 4 råd, som ved virksomheder med eksterne leverandører.

 

Fragt:

Ligesom rådet til virksomheder med eksterne leverandører, så er det vigtigt, at du allerede nu begynder tilbyde gratis fragt, hvis du ikke har vil sælge på Amazon. Som nævnt er gratis fragt en af Amazons store styrker, men kan du matche det, og måske endda tilbyde bedre returbetingelser, så har du et stærkt våben i kampen om kunderne.

 

Priser:

Skal du være på Amazon, vil prisen altid være et uundgåeligt konkurrenceparameter – også selvom du producerer dine egne produkter. Er der eksempelvis mange andre sælgere, som tilbyder samme type produkter som dig, og deres priser er lavere end dine, så er der god chance for, at det ikke vil være dig som vinder salget. I disse tilfælde handler det om, at kunden skal vælge dig på grund af kvalitet og brand.

Har du derimod unikke produkter, varemærkeregistrering, patent på bestemte features eller er en blandt få, der tilbyder netop disse produkter, så står du stærkere og mere uafhængigt af pris. Det samme gælder også, hvis dit brand er så stærkt, at folk målrettet søger efter dette og betaler højere pris for navnet.

Producerer du mere generiske produkter, som ligner mange andres, vil du dog stadig kunne vinde salget, selv hvis din pris er lidt højere. Det vil så i stedet kræve, du er bedre på andre parametre som for eksempel information, markedsføring, anmeldelser og lignende.

Ønsker du ikke at sælge via Amazon, så vil du alligevel skulle holde øje med priserne, ligesom hvis det var en anden konkurrent. Hvis prisen er markant lavere på Amazon, så vil du med tiden miste salg, men mindre du kan slå hårdt på andre parametre.

 

Kundeservice:

Som jeg også nævnte under afsnittet omkring virksomheder med eksterne leverandører, så vil kundeservice komme til at betyde mere fremadrettet, specielt når du er oppe imod ressourcerne som Amazon har. Uanset om du vil sælge via Amazon eller ej, skal du derfor forholde dig til dit eget kundeserviceniveau.

På grund af de mange ressourcer Amazon besidder, kan kunder forvente svar på henvendelser indenfor et døgn, ligesom det næsten altid er muligt pengene tilbage for en vare – kan du matche det? Eller kan du noget andet?

Vi vil klar anbefale at du kigger din kundeservice efter i sømmene. Er der steder, du kan optimere, forbedre eller måske “bare” fortælle dine kunder bedre om?

 

Andre muligheder:

Har du et stærkt brand og producerer selv dine varer, er det muligt, du har en butik eller et showroom, hvor dine kunder kan komme og se, føle og prøve dine produkter i virkeligheden. Ønsker du ikke at sælge via Amazon, er dette også en måde at skille sig ud på, som kan være en fordel. Specielt hvis der er tale om komplicerede produkter eller produkter, som forbrugerne typisk gerne vil afprøve først.

 

 

Til dig som er producent af varer, som sælges via forhandlere

Er du i dag producent, som sælger dine produkter til forhandlere, så kan du heller ikke bare lade stå til og se, hvad der sker. Det er muligt, du ikke selv har interesse i at skulle sælge på Amazon, men det kan dine kunder have interesse i, både dem fra Danmark og udlandet.

I den forbindelse bør du overveje, om du vil hjælpe dine forhandlere til at få succes på Amazon, ikke bare i Danmark, men også de mange andre store markeder, der findes.

Den bedste måde du kan hjælpe dem på er ved at få kontrol over brandet på Amazon. Som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så har du mulighed for at få lavet en registrering af dit brand hos Amazon. Det kræver, du har en varemærkeregistrering hos EU, så har du ikke det, vil jeg anbefale dig at gøre dette så snart som muligt. Med denne brand registration hos Amazon, så vil dine produkter blive favoriseret på Amazon for eksempel ved, at der er mulighed for udvidet produktinfo og at få lavet en brand store (se eksempel).

Produkter, som er omfattet af en brand registration på Amazon, performer typisk bedre end tilsvarende produkter, som ikke er omfattet. Det forlyder at salget kan være helt op med 20% højere, så det vil være en klar anbefaling fra min side at kigge nærmere på dette.

Denne løsning betyder ikke, at du selv skal sælge dine varer på Amazon, det kan du lade alle andre om. Men du har kontrollen over dit brand, hvordan dine produkter fremstår og du kan hjælpe dine kunder til at få succes på Amazon.

Du kan endda tage skridtet videre og få din brand registration, for herefter at låne den ud til en af dine forhandlere, som kan varetage alt på Amazon for dig. Dette kræver dog enorm stor tillid til den valgte forhandler, og der er mange faldgruber. Så denne løsning vil jeg ikke anbefale i første omgang.

 

Hvad skal du gøre nu?

Først og fremmest skal du overveje, om du vil på Amazon eller ej.

Inden du tager din beslutning så er min klare anbefaling, at du gennemgår disse faser:

Få et overblik over dine konkurrenter på Amazon allerede nu. Tjek evt. Tyskland og England.

  • Hvilke priser sælger de til, har de mange anmeldelser, og er de gode eller dårlige.
  • Lav en business case som giver dig overblik over salg, udgifter, indtjening.


Når du har gjort dette, så kan du tage en kvalificeret beslutning.

 

Vil du have professionel hjælp ?

Ønsker du hjælp til at få lavet et professionelt grundlag for at træffe den rigtige beslutning, så kan vi hos WeMarket hjælpe dig.

I samarbejde med dig går vi din virksomhed igennem, får overblik over dine konkurrenter og laver en komplet beregning på, om det kan betale sig for dig at sælge via Amazon. Her kigger vi ind i hvor store dine udgifter vil være, hvad din indtjening er på varer og tager et kig på, hvad du kan forvente af salg. Alt dette udarbejder vi en rapport på, som du kan træffe en meget velbegrundet beslutning ud fra.

Vi vil også komme med et bud på hvilken strategi, du skal benytte på Amazon, hvis du vælger at gå online. Hvis vores vurdering er, at du ikke vil få en positiv forretning på Amazon, så kommer vi også med vores bud på, hvad du kan gøre for at imødegå den øgede konkurrence.

Prisen for denne komplette analyse er 6000 kr. + moms.

Vælger du efterfølgende at blive kunde ved WeMarket, hvor vi bliver samarbejdspartner for din forretning på Amazon, så vil dette beløb bliver fratrukket i vores fremtidige arbejde, da vi så allerede vil have lavet en del af det indledende arbejde, som er forbundet med at komme på Amazon.

 

Kontakt os – så hjælper vi dig videre.

 

Måske er du også interesseret i at læse: 
Amazon oprettelse – få hjælp til at komme i gang
Hvad koster det at sælge igennem Amazon?
Konkrete tips til dine Amazon produktbilleder

Jens er Vækstpartner hos WeMarket med speciale i Amazon. De seneste 14 år har Jens arbejdet med online markedsføring og de seneste 5 år har Jens specialiseret sig at hjælpe virksomheder med få succes på Amazon.