Skrevet af: Thomas Haurum
22. februar 2017

Nyhed: Alt hvad du skal vide om Instant Articles på Facebook

Du har sikkert læst og hørt om Facebooks meget hypede produkt Instant Articles. Læs med hvis du vil forstå hvad Facebook har gang i:

Hvad er Instant Articles?

Instant Articles er et mobil format hvormed virksomheder, personer, bloggere, nyhedsmedier og andet godtfolk, kan udgive artikler direkte i Facebooks univers.

Hvordan virker Instant Articles?

I Instant Articles formatet ligger artiklerne hos Facebook og ikke på udgiverens website. Det betyder eksempelvis at loadtiden på artiklerne bliver op til 10 gange hurtigere end normalt samt at artikler vises i et html5 frame, som opleves meget smooth ligesom billeder og annoncer er perfekt tilpasset formatet.

Her er det revolutionerende ved Instant Articles

Normalvis tjener en blogger eller et nyhedsmedie penge på bannervisninger og affiliate på artikler og indlæg. På Instant Articles kan udgivere vælge at vise deres egne annoncer på Facebooks platform (i Instant Articles) og tage 100% af annonceindtægten. Alternativt kan man benytte sig af Facebooks Audience network og få en kick-back fra Facebook ved visninger af deres annoncer.

Indholdet i en Instant Article behøver ikke være originalt. Man kan derfor sagtens bruge eksisterende artikler eller blogindlæg og lægge op. Facebook forsøger med Instant Articles at få så meget indhold på platformen som muligt, samt at give brugerne på Facebook en så god oplevelse som muligt. I sidste ende handler det for Facebook om at holde folk i deres univers, samt at holde så højt et tidsforbrug pr. bruger som muligt, således at annonceindtægter bliver så høje, som muligt.

Thomas er direktør i WeMarket og har gennem en længere årrække arbejdet med marketing - både på eksekverende og strategisk niveau.